Pracodawcy, nie miejcie złudzeń. Co jest dziś najważniejsze dla pracownika? Kasa, benefity i… kasa

Pracodawcy, nie miejcie złudzeń. Co jest dziś najważniejsze dla pracownika? Kasa, benefity i... kasa fot. Masson / Shuttertstock.com

Nowy raport Randstad, „Employer Brand Research 2023”, w którym sprawdzono, czego oczekują dziś Polki i Polacy w pracy, nie pozostawia złudzeń. Tak jak i w poprzednich latach, wynagrodzenie i benefity znalazły się na 1. miejscu wśród czynników, które najsilniej decydują o wyborze pracodawcy. Co jeszcze jest ważne dla zatrudnionych i tych szukających pracy?

W ostatnim czasie wiele mówi się o pokoleniu Z wkraczającym na rynek pracy. Ta generacja, bardziej śmiała i skora do prezentacji własnych poglądów, a także walczenia o swoje prawa, dla której liczą się wartości firmy, przykuwa uwagę rekruterów. Nic dziwnego, już za moment to oni stanowić będą główną grupę pracowników. Choć troska o sprawy społeczne znalazła się wśród aspektów mających istotny wpływ na wybór miejsca pracy, obecna sytuacja gospodarcza daje się Polakom we znaki. Wynagrodzenie i benefity to najważniejszy czynnik decydujący o tym, czy oferta pracy będzie uznana przez nas za atrakcyjną. Takie zdanie potwierdza prawie 3/4 badanych. To właśnie kasa nieprzerwanie święci triumfy w tym zestawieniu i to od 2016 roku.

Wynagrodzenie najważniejsze dla pracowników. A co jeszcze?

Poza wypłatą i benefitami dla aktywnych zawodowo i kandydatów liczą się też przyjazna atmosfera w pracy (64 proc.). Ta – jak twierdzą autorzy raportu – w ciągu ostatnich lat zyskuje na znaczeniu. Stabilność zatrudnienia uplasowała się z kolei na 3. miejscu (62 proc.) wśród czynników, które mają znaczenie dla dzisiejszych pracowników i tych poszukujących zatrudnienia.

Ponadto istotne są:

  • możliwość rozwoju kariery,
  • work-life balance,
  • możliwość udziału w szkoleniach,
  • dobra sytuacja finansowa firmy,
  • dobra reputacja,
  • lokalizacja,
  • możliwość pracy zdalnej,
  • wysoka jakość produktów i usług,
  • otwartość na różnorodność,
  • troska o sprawy społeczne,
  • wykorzystywanie najnowszych techologii,
  • silne kierownictwo.

Każda z tych kwestii, mająca znaczenie w trakcie rekrutacji i w rozważaniach na temat związania się z daną organizacją, nie zawsze jest tak samo ważna dla przedstawicieli różnych pokoleń. Młodsze pokolenie (18-24 l.) o wiele bardziej ceni przyjazną atmosferę w obecnym miejscu pracy niż 50- i 60-latkowie. Dla nich z kolei ważniejszy jest work-life balance. A co w ogóle kryje się pod hasłem „przyjazna atmosfera w pracy”? Wśród najważniejszych składników badani wymienili: życzliwy zespół, wspierających współpracowników, docenienie przez przełożonych czy wzajemne zaufanie przełożonych i pracowników.

Warto też wspomnieć, że dla zatrudnionych coraz ważniejsza jest możliwość rozwoju w firmie.

3/4 respondentów w różnym wieku jest zgodnych co do tego, że podnoszenie kwalifikacji do ważny aspekt zatrudnienia. Ponadto aż 64 proc. pracowników uważa, że pracodawca powinien zapewniać im możliwość przekwalifikowania się. A blisko połowa z nich twierdzi, że podnoszenie kwalifikacji jest bardzo ważne i zaznacza, że ich obecna organizacja oferuje za mało w tym zakresie.

Zmiana miejsca pracy. Kto szuka nowej firmy w 2023 roku?

Wszystkie te elementy związane są z zadowoleniem z obecnej pracy, a także są istotne podczas poszukiwań nowego miejsca. Jeśli ich zabraknie bądź nie spełniają oczekiwań, stają się w bliższej lub dalszej perspektywie bodźcem do zmiany. I w tym przypadku nie ma zaskoczeń. Potrzeby pracowników są skorelowane z tym, co sprawia, że szukają dla siebie, w ich opinii, lepszej i nowej organizacji, mającej perspektywy, by zaspokoić ich potrzeby. Te podyktowane są choćby wzrostem cen. 59 proc. badanych zadeklarowało, że powodem decyzji o zmianie pracy jest zbyt niskie wynagrodzenie ze względu na rosnące koszty utrzymania. Poza tym do myśli o zmianie dotychczasowej organizacji przyczyniają się m.in.:

  • brak możliwości rozwoju zawodowego,
  • brak zainteresowania pracą, czyli niewystarczające wyzwania i niemożność wykorzystania swoich umiejętności,
  • potrzeba poprawy równowagi między życiem prywatnym a zawodowym,
  • brak stabilności finansowej w organizacji,
  • długi czas dojazdu do pracy,
  • otrzymanie propozycji nie do odrzucenia z innego miejsca.

Biorąc pod uwagę potrzeby pracowników, zarówno w momencie podjęcia decyzji o zatrudnieniu jak i odejściu z firmy, wydaje się, że pracodawcy mają trudny orzech do zgryzienia. Najpewniejszym czynnikiem, który przyciąga kandydatów są oferowane pieniądze. Warto jednak zwrócić uwagę na inne ważne aspekty, związane z reputacją firmy i kulturą organizacyjną.

Sprawdzianem dla firm jest i będzie na pewno próba stworzenia przyjaznej atmosfery w obliczu pracy zdalnej i zainteresowaniu takim trybem pracy wśród zatrudnionych i poszukujących pracy.

Po pierwsze, trudniej budować zespół, kiedy ten widnieje jako avatary na Teamsach czy Slacku. Po drugie, na powrót wracamy do biur po dość długiej przerwie i widać, że ten trend przybiera na sile. Odzwyczailiśmy się od pracy wśród innych, a teraz na nowo musimy się z tym zmierzyć. Według badań obecnie aż 44 proc. pracowników pracuje głównie na terenie zakładu pracy, a tylko 7 proc. wyłącznie zdalnie. Autorzy raportu „Employer Brand Research 2023” podkreślają, że stworzenie dobrej atmosfery w organizacji, którą docenią pracownicy, to jedno z najważniejszych wyzwań na postpandemiczne czasy.

Istotnym aspektem, który ma szansę zbudować pozycję firmy na rynku pracy jest też otwartość na różnorodność i inkluzywność w miejscu pracy. To właśnie ten aspekt jest szczególnie ważny dla młodego pokolenia.

Dla 46 proc. respondentów ważne jest, aby pracować dla firmy, która aktywnie wspiera równość, różnorodność i integrację. Tymczasem tylko co piąty badany zdecydowanie wskazuje, że jego pracodawca zajmuje stanowisko w sprawie równości i integracji. 31 proc. badanych chciałoby pracować w miejscu, które oferuje wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia. Jedynie 16 proc. pracowników jest całkowicie pewnych, że ich pracodawca zapewnia wsparcie w tym zakresie.

– czytamy w raporcie „Employer Brand Research 2023”.

Cały raport „Employer Brand Research 2023”do pobrania tutaj.

Redaktor naczelna RocketSpace.pl

Od ponad dekady działa w mediach. Publikowała w "Polityce", "VICE" czy "Dzienniku Zachodnim". Przez wiele lat pełniła funkcję szefowej serwisu Rozrywka.Blog w Grupie Spider's Web. Na bieżąco śledzi trendy społeczne i wiadomości popkulturowe. W myśl tego, że "wszystko jest połączone", interesuje ją interdyscyplinarne podejście do zjawisk.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze