HRakterna środa – Pozytywny candidate experience w rekrutacjach IT

HRakterna środa – Pozytywny candidate experience w rekrutacjach IT

W życiu każdej organizacji nie brakuje takich momentów, gdy wraz ze wzrostem firmy pojawia się potrzeba nowej rekrutacji. Rozwój zespołu, technologii, produktów czy usług zawsze niesie za sobą konieczność zatrudnienia nowych pracowników. Szczególnie częste są rekrutacje w obszarze IT, gdzie zapotrzebowanie jest nadal większe niż liczba specjalistów na rynku.

Paulina Czerwińska, Recruitment Coordinator w Randstad Polska. Od 6 lat związana z branżą HR. W Randstad odpowiada za koordynację kompleksowych procesów rekrutacyjnych dla wielu międzynarodowych klientów z różnych branż. Posiada doświadczenie zawodowe w nawiązywaniu relacji z klientami w rekrutacji masowej i spotowej. Nieustannie stawia na ciągłe doskonalenie, aby stworzyć jak najbardziej efektywny proces dla wybranych klientów.


Od czego zacząć przygotowania do poszukiwania idealnego kandydata?

Przez pierwsze lata mojej pracy w obszarze HR na początku planowania każdej rekrutacji zadawałam sobie pytanie, kogo potrzebuje mój klient. Jakie kompetencje są dla niego kluczowe na danym stanowisku oraz kim jest idealny kandydat. W tym wszystkim często jednak zapominamy, że w procesie rekrutacji ważne są obie strony. To nie tylko wymagania klienta względem kandydata, ale również wymagania kandydata względem potencjalnego pracodawcy. – dodaje Paulina Czerwińska, Recruitment Coordinator w Randstad Polska.

Od czego zatem należy rozpocząć przygotowania do poszukiwania idealnego kandydata? Przede wszystkim od dobrego poznania i zrozumienia firmy, dla której tego człowieka szukamy. Kandydat powinien polubić za coś swojego potencjalnego pracodawcę. Proces ten nazywa się Employee Value Proposition i jest to cały zestaw wyróżników oferty, którą organizacja posługuje się np. w kontaktach z kandydatami. EVP to w skrócie odpowiedź na pytanie „dlaczego?” Dlaczego ktoś chce pracować dla danej firmy, co ją wyróżnia, co jest w niej atrakcyjnego, itd. Idealny kandydat to nie tylko osoba, która spełnia wszystkie postawione przez klienta wymagania, ale również jej filozofia życia, która powinna być zbieżna z wizją potencjalnego pracodawcy, tak aby obie strony były zadowolone.

Trudności i przeszkody w rekrutacjach IT

Gdy wiemy już, kogo dokładnie poszukuje klient oraz stworzyliśmy profil kandydata, przychodzi najtrudniejszy moment w rekrutacji, czyli poszukiwanie. Największą trudnością w rekrutacjach IT jest wciąż zbyt mała ilość kandydatów dostępnych na rynku. Doświadczeni specjaliści nie poszukują zbyt aktywnie nowego zatrudnienia. Czekają na interesujące ich propozycje – wysłane bezpośrednio od rekruterów lub zamieszczone na branżowych portalach, takich jak Just Join IT. Jednak właśnie dzięki takim miejscom jak Just Join IT możemy mieć pewność, że trafimy bezpośrednio do osób, które są w obszarze naszych poszukiwań. Oszczędza to dużo czasu zarówno rekruterom jak i samemu kandydatowi.

Jedną z głównych motywacji do zmiany pracy są niezmiennie zarobki. W branży IT kształtują się one na wysokim poziomie, w stosunku do średniej krajowej. Jawna wysokość wynagrodzenia jest ważna dla obydwu stron. Eliminuje ryzyko włączania do procesu rekrutacji osób, dla których podane widełki wynagrodzenia nie będą satysfakcjonujące.

Dla kandydatów niezwykle istotne są także wyzwania zawodowe związane z pracą przy ambitnych projektach czy nowoczesnych zespołach. Niestety firmy często nie mogą podać takich informacji w swoich ogłoszeniach o pracę bądź pierwszych wiadomościach do kandydatów. Ten brak informacji, często tak kluczowych, jest dla rekrutera największym wyzwaniem. Bo jak zaciekawić kogoś, a wręcz rozkochać w nowej firmie, jeśli co druga rzecz jest owiana tajemnicą? Kluczem jest zbudowanie relacji z kandydatem i pozytywnego candidate experience.

Jak wygląda budowanie pozytywnego candidate experience w praktyce?

Budowa pozytywnych doświadczeń kandydatów to nie tylko spełnianie ich dotychczasowych oraz bieżących oczekiwań. Jest to wyznaczanie nowych standardów, które powinny diametralnie zmienić ich spojrzenie na rekrutację.

Myśląc nad tym, w jaki sposób należy budować pozytywny candidate experience, zawsze przypomina mi się jedna z moich trudniejszych przygód rekrutacyjnych. Gdy na początku swojej kariery zawodowej dostałam zadanie znalezienia zespołu doświadczonych Java Developerów na południu Polski, byłam początkowo przerażona. Rekrutację zakończyłam sukcesem, a dzięki zrozumieniu potrzeb zarówno klienta jak i kandydata zbudowałam dobre relacje z kandydatami. W późniejszym czasie, gdy na kolejnym etapie mojej drogi zawodowej otrzymałam podobną rekrutację, naturalnie zwróciłam się do starych kontaktów. Wszyscy kandydaci z chęcią powrócili do rozmowy. – dodaje Paulina Czerwińska z Randstad Polska.

Na ich pozytywne candidate experience wpływ miały takie aspekty jak otwarta komunikacja, przekazywanie feedbacku na każdym etapie (również informacja o jego braku lub braku decyzji nadal była ważna), dokładne przekazanie informacji na temat projektu i klienta, ale również sam kontakt po zakończonym procesie rekrutacji.

Budowanie pozytywnego doświadczenia kandydata to długa droga, która trwa od samego początku procesu rekrutacyjnego, czyli odpowiedniego ogłoszenia. Dlatego niezwykle ważne jest to, aby dopasować je do potrzeb samego kandydata. Musimy przemyśleć jakie informacje będą dla niego niezbędne oraz w jaki sposób chcemy do niego dotrzeć. W rekrutacjach IT dedykowany portal z ogłoszeniami dla danej branży taki jak Just Join IT zapewnia nam już początkowe dobre wrażenie. Docieramy bowiem z naszą ofertą do kandydata w miejscu, w którym on sam poszukuje nowych możliwości zawodowych – oszczędzając mu przy tym sporo czasu poszukiwań. Jednak pozytywne candidate experience to także kompleksowa opieka, zaangażowanie, poznanie potrzeb kandydata, jego motywacji ale też obaw, jakie niesie za sobą zmiana pracy – podsumowuje Paulina Czerwińska z Randstad Polska.

Zdjęcie główne artykułu pochodzi z unsplash.com.

Szukasz idealnej pracy? Nie czekaj dłużej. Sprawdź ogłoszenia Randstad!

RocketSpace.pl

RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze