Nauczyciel programowania – najbardziej poszukiwany zawód w 2025 roku [Kompletny przewodnik]

Model pracy hybrydowej, tak jak i zdalnej, stał się standardem na rynku pracy. Oczywiście, jedynie w firmach i zawodach, gdzie był możliwy do wdrożenia. Choć przypomina swego rodzaju „kompromis”, to takie określenie hybrydowego modelu pracy jest uproszczeniem. Dlaczego?
Spis treści
Praca hybrydowa wydaje się rozwiązaniem, które z jednej strony pozwala budować zgrany zespół, a z drugiej daje przestrzeń pracownikowi do wykonywania obowiązków w dogodnych warunkach, ograniczając czas, np. na codzienne dojazdy do biura. Niektórzy jednak uważają, że połączenie dwóch trybów: home office i pracy z biura powoduje chaos w samoorganizacji.
Bez wątpienia brak jasnej definicji i wytyczonych zasad działania nie sprzyja pracownikom. Rodzi pytania, wątpliwości, dezorientację i na końcu irytację. Praca hybrydowa, której zasady nie są oparte o żaden wewnętrzny regulamin pracodawcy, przypomina otwartą furtkę. Niestety, często okazuje się, że do jej kąta rozchylenia stale dopasowywać muszą się wyłącznie pracownicy, tak aby na bieżąco dbać o potrzeby przedsiębiorstwa. Część pracowników, i trudno się temu dziwić, domaga się stworzenia jasnych zasad. A brak regulacji jest niejednokrotnie przyczyną, przez którą nie podejmują pracy w takich miejscach. Jak zatem zaplanować pracę zespołu w modelu hybrydowym, aby wziąć pod uwagę potrzeby i pracowników, i firmy?
Po pierwsze, trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, jak ma ona wyglądać. Im dokładniej określa się warunki zasad współpracy na linii pracownik-pracodawca, tym lepiej. Jak to zrobić?
Model rotacyjny pracy hybrydowej często był wykorzystywany w dobie pandemii, gdy wprowadzono limity osób na daną powierzchnię. Polega na podziale teamu np. na dwa zespoły. Te naprzemiennie wykonują swoją pracę: jeden tydzień w biurze, a kolejny z domu.
Model zdefiniowany pracy hybrydowej polega na odgórnym narzuceniu pracownikowi liczby bądź konkretnych dni, w które ten ma pojawiać się w biurze. Zwykle mowa o 1-3 dniach w tygodniu.
Ten model pracy hybrydowej pozwala na większą elastyczność. Pojawienie się w biurze wynika bowiem z konieczności wykonania jakiegoś zadania osobiście np. spotkania biznesowego, zadania logistyczno-dystrybucyjnego, integracji. Tutaj decyzję o przyjściu pracownika do biura może podjąć zarówno on sam, jak i jego przełożony, po uprzednim, odpowiednim argumentowaniu tej potrzeby.
Ten model pracy hybrydowej polega na tym, że w zależności od obowiązków, konkretni pracownicy pracują tylko z biura, a inni tylko z domu. Może to wynikać z umocowania w umowie, specyfiki pracy na danym stanowisku, indywidualnych ustaleń lub obowiązków.
Wbrew powszechnym obawom, okazało się, że jakość pracy, jej efektywność i wydajność pracowników wcale nie spadła. Ale czy tylko dlatego nie wróciliśmy do biur?
Nie tylko i ten drugi powód bardzo mnie cieszy – mówi Dariusz Brzoska, Recruitment Director w ASTEK Polska. – Zwłaszcza w zespole, takim jak mój, najważniejsi są ludzie. Codziennie prowadzimy dziesiątki rozmów rekrutacyjnych ze specjalistami IT, nie tylko weryfikując ich doświadczenie, wykształcenie czy umiejętności, ale również badając ich oczekiwania i potrzeby względem przyszłego pracodawcy. Pandemia pokazała nam wszystkim, jak ważny jest aspekt psychologiczny. I to zarówno dla naszych konsultantów, jak i potencjalnych pracowników. Moim zdaniem, w okresie pandemii zaczęto inaczej postrzegać pracownika, a work-life balance przestał być pustą obietnicą pracodawców. Faktycznie zaczęli się oni wsłuchiwać w potrzeby pracowników, którzy uznali model pracy hybrydowej za optymalny. Dla nich to przede wszystkim koniec codziennych, kłopotliwych dojazdów, lepszy work-life balance, czas dla rodziny i hobby. Jednocześnie wciąż mają możliwość przyjechania do biura i tworzenia relacji społecznych ze współpracownikami
– dodaje Brzoska.
Jego zadaniem jest pomoc w przepływie informacji oraz sprawnym zarządzaniu wspólnymi projektami. Wybrane narzędzie powinno zostać ustalone odgórnie i powinno być jedynym obowiązującym w firmie. Dotyczy to zarówno narzędzi komunikacyjnych, jak i biznesowych. W tym przypadku firmy zazwyczaj posługują się komunikatorami takimi jak np. Microsoft Teams, Slack, Google Meet, Zoom, Trello, Notion czy Asana.
Należy przy tym pamiętać, że te programy mają pomóc wyłącznie w zdalnym kontakcie, natomiast kiedy jesteśmy w biurze, powinniśmy spotykajmy się face-to-face. Powszechny jest jeden z absurdów praktykowany w wielu miejscach pracy. Polega on na tym, że pomimo obecności w biurze, pracownicy idą do osobnych pomieszczeń, aby uczestniczyć w spotkaniu, podczas którego łączą się… zdalnie. Trend ten poszedł zdecydowanie za daleko i ma niewątpliwy negatywny wpływ na integrację między pracownikami. Nie służy on również z pewnością temu, aby pracownicy utożsamiali się z firmą. Dlatego, jeśli tylko to możliwe, pracodawca powinien stwarzać sytuacje, które zachęcają pracowników do jak najczęstszych bezpośrednich kontaktów. Wspólne świętowanie sukcesów, ogłaszanie najważniejszych informacji w biurze pozwala lepiej budować zespół. W team buildingu warto wziąć pod uwagę również zainteresowania pracowników, co wzmacnia poczucie jedności w zespole.
W naszej firmie mamy drużyny sportowe, które regularnie spotykają się na wspólną aktywność. Praca zespołowa, która buduje relacje, to nie tylko ta w biurze – mówi Brzoska. – Jak każdy biznes mamy świadomość wyzwań jakie niesie za sobą ten model pracy, ale wierzymy, że przy byciu otwartym na potrzeby naszych pracowników i klientów jesteśmy wstanie odnaleźć w nowej rzeczywistości złoty środek
– tłumaczy.
Zmuszanie pracowników do codziennych wizyt w biurze może nieść ze sobą negatywne konsekwencje jak rotacja, zwolnienia czy ostatecznie wybór innej firmy. Przy odpowiednio zbudowanym mechanizmie praca hybrydowa może przynieść potrzebną kontrolę nad procesami biznesowymi i być równie efektywna (jeśli nie bardziej!) niż ta wykonywana tylko w biurze. Pracownikom pozwala to osiągnąć zadowolenie z pracy i zachowanie tak potrzebnego w dzisiejszych czasach work-life balance.
PR & Marketing Specialist w firmie ASTEK Polska
Posiada szerokie doświadczenie w działaniach mających na celu budowanie świadomości marki, tworzeniu i zarządzaniu treściami w Social Media oraz na firmowym blogu. Jako ekstrawertyk, w swojej pracy najbardziej ceni sobie możliwość bycia kreatywnym oraz otaczanie się inspirującym ludzi, z którymi ma przyjemność pracować na co dzień.
Komentarze