Jak zacząć karierę w marketingu? Rady od specjalistów

Jak zacząć karierę w marketingu? Rady od specjalistów

Zastanawiacie się, jak zacząć karierę w marketingu? Postanowiliśmy w jednym miejscu zebrać tips and tricks dla osób, które właśnie stawiają pierwsze kroki w branży!

Poniżej wypowiedzi dziesięciorga ekspertów, których nazwiska podlinkowaliśmy ich profilami na LinkedInie (tzw. wartość dodana – możecie ich od razu dodać do swoich sieci kontaktów, gdyż wielu z nich dzieli się wiedzą również na tym kanale). No to lecimy:

  1. Dagmara Pakulska, marketer, wykładowca, szkoleniowiec z 10-letnim doświadczeniem w branży. Autorka Niby-Prasówki na Facebooku.

    Znajdź sobie własną specjalizację. Posiadaj – choćby bazową – wiedzę dotyczącą wielu aspektów marketingu, ale naprawdę dobry bądź w jednej rzeczy, którą cały czas będziesz doskonalić.

  2. Daniel Kotliński, Marketing Manager w agencji Tigers. Autor rozdziału o strategii social media w “Księdze Adsów 3”.

    Po pierwsze – jeśli mówimy o osobach, które dopiero myślą o wejściu do świata marketingu, proponowałbym stworzenie własnego projektu. Niech to będzie cokolwiek, nawet proste wyrażanie swoich opinii, ale niech ma formę projektu. To może być blog, albo galeria tematycznych zdjęć na Instagramie, to może być newsletter, w którym polecasz fajne linki z konkretnej branży, czy też działalność charytatywna. Robisz zdjęcia? Biżuterię z recyklingu? Wyszukujesz unikatowe ciuchy w second-handach? Piszesz teksty? Robisz video? Znasz się na produkcji muzyki? Zaprojektuj sobie logo, postaw profile w mediach społecznościowych i stwórz pierwszą stronę internetową. Zacznij budować markę. Dzisiaj istnieje masa darmowych narzędzi, które nie wymagają żadnych umiejętności programistycznych. WordPress, najpopularniejszy silnik stron internetowych, coraz bardziej przypomina składanie z klocków lego. 
    Chodzi o to, żeby zacząć generować te problemy, które będziesz później napotykać w pracy marketera. Bo jeżeli chcesz postawić stronę internetową, to musisz kupić serwer i domenę, dowiedzieć się czegoś o sposobie prezentowania treści wizualnych w sieci, zwłaszcza na różnych urządzeniach. Przygotować teksty, portfolio. Jeśli chcesz budować rozpoznawalność w social media, czeka Cię tworzenie treści, grafik, montowanie filmików, testy – nawet na małych kwotach – w systemie reklamowym. Mówiąc krótko – robiąc własny projekt, trzeba przejść przez bardzo dużo drobnych, upierdliwych czynności, ale styczność z takimi problemami na początku drogi zawodowej skłoni Cię do poszukiwania odpowiedzi, a Twoja wiedza będzie naturalnie rosnąć. To będzie świetne ćwiczenie i taka rzecz wygląda lepiej w CV, niż wzmianka o studiach marketingowych.

    Po drugie – spróbuj się dostać na staż w firmie, która ma w swoim DNA istotne dla Ciebie wartości. Jeśli nie chodzi o pieniądze, nie musisz iść na staż ”gdziekolwiek” – a staranny wybór takiego miejsca będzie zupełnie inaczej prezentował się na potencjalnej rozmowie kwalifikacyjnej. Pozwoli Ci to zidentyfikować swoje mocne strony i rozpoznać, w którą stronę chciałbyś się rozwijać (a w którą nie).

    Po trzecie – bądź uparty w dążeniu do realizacji swoich celów i nieustannie próbuj rozwijać swoje kompetencje. Jeśli ktoś nie chce Cię zatrudnić, inwestuj w rozwój, rozwijaj swoje projekty i w ten sposób staraj się nabywać doświadczanie. Spróbuj coś sprzedać w internecie. Pozyskaj klienta na stałą obsługę w jakimś zakresie. Te umiejętności są 100 razy bardziej wartościowe, niż czytanie artykułów na branżowych portalach czy chodzenie na wykłady teoretyków (lub konferencje). Najważniejsza jest praktyka – marketing potrzebuje spryciarzy z własnymi przemyśleniami, zwłaszcza tymi w kontrze do “prawd objawionych”. Udowodnij, że myślisz pod prąd i potrafisz odnieść w tym sukces, a pracodawcy będą się o Ciebie zabijać.

  3. Anna Ledwoń-Blacha, Co-founder & Creative Director w agencji More Bananas oraz co-founder i główny organizator CRASH Mondays. Szkoleniowiec – głównie w zakresie mediów społecznościowych i customer experience.

    🚀 Bardzo dużo czytaj. Mówi się, że w naszej branży książki się dezaktualizują. To prawda jeżeli chodzi o narzędzia. Seth Godin, Maciej Tesławski, Paweł Tkaczyk, Philip Kotler. Pewne rzeczy pozostają praktycznie niezmienne. A na pewno implikowalne na dzisiejsze czasy.

    🚀 Czytaj tak w ogóle. Reportaże, beletrystykę, literaturę popularnonaukową.

    🚀 Nie przywiązuj się do narzędzi, przywiązuj się do ludzi.

    🚀 Bywaj na meetupach, szkoleniach, spotkaniach – jest pełno darmowych.

    🚀 Nie bój się pytać – co najwyżej ktoś Ci nie odpisze.

    🚀 Próbuj, ćwicz, rozmawiaj, słuchaj, bądź otwarty.

    🚀 Korzystaj z wersji free, trial etc. różnych narzędzi. 🙂

  4. Jagoda Prętnicka-Markiewicz, Head of Communication w Brand New Galaxy. Doświadczenie zdobywała w agencjach reklamowych i public relations, planując i realizując strategie komunikacyjne dla marek takich, jak między innymi Coca-Cola, Microsoft czy LG. 

    If you don’t tell your story, someone else will! A więc nie bój się realizować swoich pomysłów.
    Dodam, że najwięcej nauczyłam się na swoich błędach 🙂 A do tego: śledzenie artykułów na portalach takich jak socialmediatoday.com, thedrum.com, adweek.com czy www.prdaily.com na pewno nie zaszkodzi 😉

  5. Krzysztof Marzec, CEO w DevaGroup, agencji z tytułem Partner Google Premier i Google Rising Star. Trener SEO, Google Ads & Analytics.

    Znaj się chociaż trochę na wszystkim, ale spełniaj się w swojej niszy. Chodzi o to, że nie porównasz wyników Google Ads do Facebook Ads, jeśli choć trochę nie rozumiesz jak działają, oraz jak otagować czy analizować te kampanie. Ale załóżmy, że to właśnie bycie analitykiem w tym wypadku będzie Twoją niszą, na którą jest obecnie duży popyt!

  6. Agata Chmielewska, od 13 lat związana z e-commerce. Wciąż się uczy i uwielbia dzielić się zdobytą wiedzą oraz doświadczeniem. Zapalona blogerka, która edukuje na achmielewska.com i prowadzi podcast FIRMA ON-LINE.

    Korzystaj z darmowych źródeł wiedzy, takich jak blogi, podcasty, webinary. Jednakże nie rzucaj się na wszystko, bo ogrom informacji, jaki jest obecnie dostępny, może przytłoczyć i zniechęcić do nauki. Nie polecam też zmuszać się do działań, z którymi nie czujemy się ok, np. jeśli analityka internetowa nie jest czymś, co nas pociąga, to nie warto zmuszać się do robienia tego – jest tyle ile innych działek marketingu, w których można się rozwijać i naprawdę robić fajne rzeczy, że szkoda tracić czas na to, co nas nie kręci. Sama kiedyś chciałam umieć wszystko i być we wszystkim najlepsza, na szczęście w porę zorientowałam się, że nie ma sensu zmuszać się do bycia ekspertem np. w Google Ads czy Facebook Ads, bo to nie jest coś, co sprawia mi przyjemność. Obecnie wystarcza mi wiedza teoretyczna z tych form reklamy, a resztę oddałam fascynatom marketingu efektywnościowego. Polecam też chodzić na różnego rodzaju darmowe meet-upy i wydarzenia branżowe, dzięki temu będziemy poznawać osoby, które działają w tej branży, i oprócz ciekawych, nowych znajomości możemy też zwiększyć swoje szanse na nowe ciekawe wyzwania zawodowe czy też wymianę doświadczeń i obserwacji.

  7. Mateusz Widera, E-commerce & B2B Marketing Consultant w Casbeg. Ekspert w zakresie digital marketingu z nastawieniem na działania performance marketingowe.

    Przede wszystkim – zacznij jak najszybciej i nie czekaj np. na skończenie studiów. Ja zacząłem pracę w branży już po miesiącu studiowania dziennie i z perspektywy czasu uważam to za jedną z najlepszych decyzji w moim życiu zawodowym. 

  8. Agnieszka Zawadka, Chief Marketing Officer w Livespace, gdzie odpowiada za działania marketingowe, wsparcie sprzedaży oraz budowanie kultury organizacji.

    Z pracą w marketingu jest jak z prowadzeniem samochodu. Można przeczytać bardzo wiele cennych instrukcji, ale dopiero praktyka czyni mistrza. Dlatego za najlepsze źródło wiedzy, na każdym etapie ścieżki zawodowej, uważam wyciąganie wniosków z własnej pracy – tego, co robimy i obserwujemy, ale też od bardziej doświadczonych osób. Mentoring w Polsce jest nadal niedoceniany, a jest doskonałym źródłem bezcennej wiedzy. Polecam też dużo eksperymentować – próbować różnych zadań, sprawdzać narzędzia, testować rozwiązania, realizować pomysły. Ucz się, zbieraj wiedzę i doświadczenie. Do tego przyda się mieć w sobie dużo pokory, otwartości i wytrwałości, żeby wyciągać wnioski i rozwijać się.

  9. Jolanta Piela, CEO w Good Division. Zaczynała jako dziennikarka prasowa, telewizyjna i radiowa, następnie przez około 10 lat pracowała w największych polskich i światowych agencjach reklamowych.

    Bądź odważny, bądź zuchwały, nie bój się, że wyjdziesz na idiotę, nie bój się, że czegoś nie wiesz i nigdy nie bój się zadawać pytań. Tak naprawdę nikt nie wie, co robi, wszyscy staramy się w jakiś sposób na bieżąco ogarnąć tę rzeczywistość, w której funkcjonujemy. Rozmawiaj z ludźmi, bardzo mocno zastanów się nad tym, czy Twoje najbliższe otoczenie jest tym, które Cię rozwija, które dodaje Ci skrzydeł, która Cię inspiruje, które dodaje Ci energii. Nie ma nic ważniejszego niż Twoje najbliższe otoczenie, niż ludzie, z którymi spędzasz najwięcej czasu. Najtrudniej jest pozbyć się ze swojego życia toksycznego partnera, toksycznej rodziny, toksycznych przyjaciół. Ale nie ma nic ważniejszego, i nie ma nic, co możesz sobie dać sam, co jest ważniejsze od tego, od jakich ludzi czerpiesz swoją energię i moc.

  10. Barbara Trepka, PR & Marketing Manager w agencji Projekt Zero2. Organizatorka spotkań LinkedIn Local – Olkusz oraz współorganizatorka projektu Rycerze Marketingu. Współtwórczyni portalu technologicznego Internet-rzeczy.com.

    Ucz się wszystkiego. Próbuj nowych narzędzi, sprawdzaj, porównywaj. Bycie dociekliwym jest tutaj jak najbardziej wskazane 🙂

A nieco więcej porad dla startujących w branży TUTAJ.

 

 

RocketSpace.pl

RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze