Skuteczna komunikacja w zespole IT

Skuteczna komunikacja w zespole IT

Wiele się mówi na temat tego, że skuteczna i efektywna komunikacja w zespole to podstawa, że powinniśmy porozumiewać się bez przemocy i agresji. Ale co to naprawdę znaczy i jakie to ma przełożenie na pracę w organizacji, w zespole przy projektach IT? Przecież w tej branży stawia się na techniczne umiejętności, a nie na elokwentność! Odpowiedź na to pytanie, wraz z praktycznymi przykładami, znajdziecie w poniższym artykule.

Autorką artykułu jest Adrianna Górska, która wprowadziła zwinność do studia gier, będącego zarazem start-upem, rozwijającym innowacyjną technologię VR. Realizowała wiele projektów non-profit, w tym największy hackathon sztucznej inteligencji w północnej Polsce. Aktualnie szuka nowych wyzwań związanych z Agilem, ponieważ zarówno praca nad produktem, jak i z ludźmi, dostarcza jej wiele satysfakcji. Jest certyfikowanym Professional Scrum Masterem oraz mgr inż. Informatycznych Technologii w Zarządzaniu. Dla przyjemności praktykuje jogę, startuje w Runmageddonie i zwiedza świat z przyjaciółmi.


NVC – Porozumienie bez przemocy

Czym jest NVC i dlaczego jest nam potrzebne w komunikacji w zespole IT?

Nonviolent Communication (NVC – Porozumienie bez przemocy) jest metodą komunikacji, dzięki której możliwe jest nawiązanie kontaktu opartego na wzajemnym zrozumieniu oraz szacunku, przez co zaspokajane są potrzeby rozmówców, bez użycia agresji.

Metoda NVC, po polsku znana również jako Porozumienie Bez Przemocy, Konstruktywna Komunikacja lub, według mnie niezbyt fortunnie, Język Serca, została stworzona przez Marshalla Rosenberga. Zdefiniował on model składający się z czterech kroków.

Spełniając te cztery, opisane poniżej warunki, w codziennej komunikacji eliminujemy osądy, oceny i oskarżenia z naszych wypowiedzi i skupiamy się wyłącznie na obserwacji, która wzbudza w nas określone uczucia, związane z naszymi potrzebami (zaspokojonymi bądź nie). Dzięki czemu możemy wziąć odpowiedzialność za swoje samopoczucie i nie spychamy niepowodzeń na kogoś/coś innego, a tym samym, nie dopuszczamy do wielu potencjalnych konfliktów 😊

Przykłady poprawy komunikacji w zespole

#1 Komunikuj się w oparciu o fakty

Należy rozróżnić swoje obserwacje od osądów i ich interpretacji. Jeżeli podczas wypowiedzi trzymamy się faktów, możemy uniknąć sytuacji, w których druga osoba odbierze naszą wypowiedź jako krytykę bądź obwinianie.

Sytuacja: Podczas dyskusji ze starszym członkiem zespołu na temat pewnego problemu, zaproponowałeś/-aś rozwiązanie, które zostało odrzucone.

Nie-NVC reakcja: Mówisz: „Za każdym razem, gdy proponuję jakieś rozwiązanie, Ty nie chcesz z niego skorzystać”.

NVC reakcja:Zaproponowałem/-am byśmy zrobili to w sposób X, a Ty się na to nie zgodziłeś. Czuję się zignorowany/-a. Chciałbym/-abym, byś brał pod uwagę moje propozycje. Czy mógłbyś wytłumaczyć, dlaczego zaproponowany przeze mnie sposób działania jest zły?”.

#2 Mów o swoich uczuciach

Najczęściej posługujemy się komunikatami typu „TY”, co często prowadzi do konfliktu, ponieważ bardzo łatwo jest wówczas oceniać i krytykować inne osoby oraz narzucać im swoją wolę.

Zamieniając komunikat na „JA” przekazujemy, jak dane zdarzenie wpływa na naszą osobę.

Sytuacja: Prowadzisz spotkanie. Jedna osoba co chwilę zerka na ekran komputera lub klika coś na klawiaturze.

Nie-NVC reakcja: Zirytowany/a zwracasz się do delikwenta: „masz słuchać, kiedy do Ciebie mówię!”.

NVC reakcja: Mówisz spokojnie „gdy podczas zebrania, które prowadzę, używasz komputera, to czuję się lekceważony/-a. Chciałem/-am coś ważnego Wam przekazać. Czy mógłbyś w takich sytuacjach powstrzymać się od pisania na komputerze?”

Dzięki NVC nie dochodzi do rozlewu krwi, ponieważ programista spokojnie wyjaśnia, że po prostu notował to, co mówiłeś/-aś 😊

#3 Mów o swoich potrzebach

Należy artykułować swoje potrzeby. Niezaspokojone potrzeby są źródłem frustracji, która prowadzi do konfliktu.

Sytuacja: Pewna osoba w zespole notorycznie nie wrzuca plików do odpowiednich folderów, przez co panuje chaos w firmowej chmurze.

Nie-NVC reakcja: Nakrzycz, obraź, zwyzywaj 😉

NVC reakcja: Powiedz: „zauważyłem/-am, że dodając pliki do dysku, zapisujesz je w przypadkowych miejscach. Czuję, że z tego powodu marnuję dużo czasu na poszukiwanie potrzebnych mi dokumentów. Ważne jest dla mnie to, by były w odpowiednich folderach. Dlatego proszę, czy możesz prawidłowo grupować dodawane przez Ciebie pliki?

#4 Proś, nie rozkazuj

Rozkazywanie jest złe, nawet jeżeli jest ono nieświadome. Prośba dba o zaspokojenie potrzeby i budowanie kontaktu, ale powinna być zrozumiała i konkretna. Co ważne, powinna również uwzględniać drugą osobę, dając jej możliwość odmowy, która może prowadzić do dialogu i poszukiwania innych rozwiązań. Jeżeli oczekujemy wyłącznie pozytywnej odpowiedzi, to nie jest to prośba, lecz żądanie!

Sytuacja: Ostatni dzień w pracy testera przed urlopem. Opisuje więc on w systemie taski, nad którymi zespół będzie pracował podczas jego nieobecności. Zauważasz, że są one zdefiniowane w sposób, który może być niejednoznaczny dla reszty zespołu.

Nie-NVC reakcja: Mówisz testerowi: „Popraw opisy tasków, są zrobione źle!”

NVC reakcja: „Opisy tasków w systemie są mało specyficzne. Obawiam się, że wraz z zespołem, możemy mieć trudności z ich zrozumieniem podczas Twojej nieobecności. Proszę, doprecyzuj je.”

Tylko tyle i aż tyle

Stosując w codziennej komunikacji te cztery proste zasady, możemy mówić otwarcie to, co myślimy, a komunikacja w zespole będzie przebiegać w wzajemnym szacunku i będzie efektywna. Ponadto, stwarzamy taką samą możliwość rozmówcy, dzięki czemu jesteśmy w stanie budować relacje, oparte na zaufaniu, szacunku i zaangażowaniu, wypracowywać rozwiązania i dążyć do konsensusu, unikając niepotrzebnych dyskusji oraz konfliktów.

 

A jak jest u Was z komunikacją w zespole? Może nie zgadzacie się ze stereotypem, iż w branży IT jest ona słabą stroną? 😊


Źródło ilustracji: unsplash.com

 

RocketSpace.pl

RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze