Raport ujawnia, że aż 88% polskich pracowników jest ogólnie zadowolonych ze swojej sytuacji zawodowej. Kluczowym czynnikiem budującym to zadowolenie jest podejście pracodawcy do pracownika, na co wskazało 66% respondentów. Ważne są również wysokie zarobki (58%) oraz możliwość robienia tego, co się lubi i samorealizacja (52%). Badanie pokazuje też, że różnice pokoleniowe między generacjami X, Y i Z są mniejsze, niż się powszechnie uważa, a ich oczekiwania wobec pracy są zbliżone.
Dopasowanie zostało zmierzone poprzez badanie ankietowe. Respondenci najpierw wybrali 5 najważniejszych dla nich aspektów pracy spośród 20 zaproponowanych. Następnie ocenili swój poziom zadowolenia z tych aspektów w obecnej lub ostatniej pracy, korzystając z 10-stopniowej skali. Pozwoliło to na określenie, na ile pracownicy czują się spełnieni w kluczowych dla nich obszarach i jak bardzo ich praca jest dopasowana do ich oczekiwań.
Najważniejszym aspektem dla polskich pracowników jest podejście pracodawcy do pracownika, czyli szacunek, troska i dbanie o potrzeby oraz czas pracownika (66%). Istotne są również wysokie zarobki (58%) oraz możliwość robienia tego, co się lubi, poczucie sensu pracy i samorealizacja (52%). Ważny jest także komfort psychiczny, niski poziom stresu oraz równowaga między życiem zawodowym a prywatnym.
Polacy cenią sobie w relacjach ze współpracownikami przede wszystkim szacunek i dobrą komunikację. Ważna jest współpraca oparta na wzajemnym wsparciu oraz pozytywna atmosfera w miejscu pracy, co sprzyja efektywnemu działaniu i wpływa na ogólne zadowolenie z pracy.
Obecne trendy na rynku pracy obejmują:
Rosnące znaczenie elastyczności – praca zdalna i hybrydowa stały się standardem.
Wzrost świadomości znaczenia zdrowia psychicznego – pracownicy oczekują wsparcia w zakresie well-being.
Rozwój technologii i sztucznej inteligencji – wpływa to na zmiany w charakterze pracy i wymagane kompetencje.
Dążenie do równowagi między życiem zawodowym a prywatnym – work-life balance jest coraz bardziej ceniony.
Większe zwracanie uwagi na wartości i kulturę organizacyjną – pracownicy chcą pracować w firmach, których wartości są zgodne z ich własnymi.
Żal zawodowy to emocja, której doświadcza wielu pracowników. Może wynikać z niewykorzystanych szans, błędnych decyzji czy braku uznania. Zrozumienie tego uczucia jest kluczowe dla tworzenia zdrowego środowiska pracy i skutecznego zarządzania zespołami. Ważne jest, aby pracodawcy byli świadomi potrzeb swoich pracowników i dążyli do budowania miejsca pracy, w którym każdy czuje się dopasowany i spełniony. Dopasowanie do pracy to klucz do zadowolenia i sukcesu zawodowego. Zarówno pracownicy, jak i pracodawcy powinni dążyć do tworzenia środowiska, w którym wartości i potrzeby obu stron są spełnione. W dynamicznie zmieniającym się rynku pracy jest to wyzwanie, ale także szansa na budowanie trwałych i satysfakcjonujących relacji zawodowych.