Co to jest social listening i jak go przeprowadzić?
Dlaczego ważny jest social listening? Media społecznościowe towarzyszą nam jako nieodzowny element codziennego życia od ponad dekady. Ciężko wyobrazić sobie markę, która nie jest obecna na platformach społecznościowych – jest to w końcu jeden z najbardziej efektywnych sposobów na dotarcie do klienta.
Social media to nie tylko kanał komunikacji z klientem – jest to również doskonałe źródło danych na temat naszych konsumentów. Praktyka wyciągania i masowej analizy danych z platform społecznościowych, social listening, staje się coraz bardziej popularna: od małych firm, po duże, międzynarodowe korporacje.
Spis treści
Jak w praktyce wygląda social listening?
Przyjrzyjmy się najczęstszym zastosowaniom:
🚀Analiza grupy docelowej
Najbardziej oczywistym zastosowaniem dla danych z platform społecznościowych jest analiza grupy docelowej. Dzięki niej możemy również dowiedzieć się nieco na temat preferencji naszych odbiorców oraz jaki wydźwięk mają ich wypowiedzi na nasz temat. Dane o tym, kim tak naprawdę jest nasza publiczność, są nieocenione przy planowaniu strategii marketingowej. Social listening pomoże nam dobrać kanały, na których publikować, czy dostarczyć nam informacji, jakie treści interesują odbiorców i kiedy najlepiej postować.
🚀Analiza zaangażowania
Kolejną formą analizy jest analiza zaangażowania. Pozwala ona na dowiedzenie się, jakiego rodzaju treści cieszą się największą popularnością, a które z nich są stratą naszego czasu. Jeśli na dany temat wypowiadają się różne grupy demograficzne, zobaczysz, jakie treści trafiają do której grupy docelowej; analiza wydźwięku powie Ci też, czy dany produkt, marka czy usługa cieszą się dobrą reputacją, czy są obiektem żartów lub krytyki.
Porównanie zaangażowania dla serialu Wiedźmin na podstawie wzmianek w języku angielskim oraz polskim.
Źródło: SentiOne
🚀 Mierzenie efektywności działań
Social listening umożliwia ewaluację naszych działań w social mediach. Za pomocą monitoringu możemy przeanalizować, jaki mamy zasięg, jak postrzegają nas odbiorcy oraz jakie zaangażowanie przyniosły nasze kampanie. Raportowanie z działań marketingowych jest bardzo czasochłonne, ale za pomocą automatycznych raportów możemy zawsze być na bieżąco.
Porównanie źródeł wypowiedzi na temat pracy zdalnej w języku polskim i angielskim.
Źródło: SentiOne
🚀 Budowanie relacji z klientem
Nikt z nas nie lubi czekać na reakcję – lata pisania SMS-ów i wiadomości na komunikatorach przyzwyczaiły nas do natychmiastowych odpowiedzi. Monitoring profili w mediach społecznościowych pozwala trzymać rękę na pulsie wszystkich nadchodzących zapytań od klientów, niezależnie od ich preferowanej platformy czy kanału komunikacji. Spięcie wszystkich kanałów i platform, na jakich jest obecna Twoja marka, w jedną aplikację pozwoli Ci udzielić odpowiedzi klientom w tempie natychmiastowym.
🚀 Działania konkurencji
Oczywiście, nie musisz poddawać analizie tylko swoich profili. Przyglądając się działaniom konkurentów możesz uzyskać wartościowe informacje na temat ich klientów lub treści, jakie udostępniają swojej publiczności. Tego rodzaju analiza pozwoli Ci zrozumieć, jaką pozycję zajmuje Twoja marka wewnątrz całej branży – i co możesz zrobić, aby zdobyć jeszcze większą renomę.
Porównanie wypowiedzi na temat różnych modelów telefonów w 2019.
Źródło: SentiOne
🚀 Hashtagi i słowa kluczowe
Jednym z najprostszych sposobów na dotarcie do konkretnych odbiorców jest wykorzystywanie hashtagów i słów kluczowych, które pokrywają się z ich zainteresowaniami. Ale skąd wiedzieć, które hashtagi warte są zachodu, a które nie trafią do nikogo? Analiza hashtagów to kolejna technika zawarta w dziedzinie social listeningu: dzięki niej dowiesz się, które hashtagi cieszą się największą popularnością lub zaangażowaniem, oraz o jakich porach najlepiej wysyłać wiadomości.
Przykład marek zachęcających swoich użytkowników do pokazywania wykorzystania ich produktu.
Źródło: Instagram
🚀 Influencer marketing
Obecny marketing społecznościowy to przede wszystkim współpraca z influencerami. Algorytmy kierujące platformami social media prezentują przede wszystkim treści cieszące się wysokim wskaźnikiem zaangażowania – a nawet największe marki mogą tylko marzyć o zaangażowaniu, jakim cieszą się szczytowi influencerzy. Narzędzia do social listeningu pomogą Ci w wyborze najbardziej odpowiedniego influencera do promocji Twojej kampanii.
🚀 Inspiracje do działań marketingowych
W każdym zbiorze danych pojawić się mogą anomalie – w przypadku mediów społecznościowych anomalie te nierzadko zwiastują nowe trendy. Dzięki algorytmom wykrywania anomalii pozostaniesz na bieżąco z branżą i nie tylko.
🚀 Wykrywanie kryzysów
Oczywiście, te same algorytmy można wykorzystać do wczesnego wykrywania i zapobiegania eskalacji kryzysów PR-owych. Wykrycie nagłego wzrostu negatywnych komentarzy jest w końcu banalne – wiele aplikacji do social listeningu oferuje to jako standardową funkcjonalność.
🚀 Rozwój produktu
Media społecznościowe dają Ci możliwość dogłębnego poznania Twojego produktu lub usługi ze strony konsumenta. Co najczęściej chwalą? Na co najczęściej narzekają? Czy brakuje im jakiejś funkcjonalności? Czy jesteś obiektem porównań z konkurencją? Odpowiedzi na wszystkie te pytania poznasz dzięki analizie danych z mediów społecznościowych – co, z kolei, pomoże Ci dalej rozwijać swój produkt i wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów.
Czy social listening jest potrzebny w marketingu?
Podsumowując, social listening jest jednym z najważniejszych elementów nowoczesnego marketingu. Pozwala on na wyciąganie dużo bardziej dogłębnych wniosków na temat Twojej grupy docelowej niż “tradycyjne” metody badań rynkowych. Narzędzia do social listeningu, takie jak SentiOne, pozwalają użytkownikom na zagłębienie się w dane i wykonywanie różnych analiz i raportów. Platformy społecznościowe generują – i udostępniają – niespotykane dotąd ilości informacji przydatnych dla każdego biznesu. Wstyd byłoby z nich nie skorzystać!
Autorką tekstu jest Ewa Stachowiak, Head of Marketing w SentiOne.
Komentarze