Sprawna rekrutacja i onboarding – czy to możliwe? Poznaj, jak IC Project wspiera pracę rekrutera na każdym etapie

Codziennie zastanawiamy się jak wyróżnić naszą firmę wśród setek innych i przyciągnąć najlepszych kandydatów. Sekret leży w osobach, które już mamy na pokładzie. To właśnie dzięki skupieniu się na naszych pracownikach możemy prowadzić autentyczne, nowoczesne, a co najważniejsze skuteczne działania employer brandingowe.
Spis treści
Czym jest employee advocacy? W niezbyt zgrabnym tłumaczeniu na język polski mówimy tutaj o „rzecznictwie pracowników”. Czyli procesie, w którym świadczą oni dobrze na temat firmy i wytwarzanych przez nią produktów oraz usług. To zagadnienie, obok Employer Value Proposition (wyróżnika firmy) pojawia się na prawie każdej konferencji z obszaru HR. Ponad pięć lat pracy w employer brandingu, a także wdrożenie od podstaw programu ambasadorskiego w Tidio, dało mi wgląd w to, jak najlepiej aktywizować potencjał tkwiący w pracownikach i w autentyczny sposób przedstawiać firmę. Jeśli więc zastanawiasz się, jakie działania z zakresu employee advocacy wdrożyć, jakie to przyniesie korzyści i na co należy szczególnie uważać, to zapraszam cię do czytania.
Działania w zakresie employer branding są konieczne, aby firma skutecznie przyciągała i utrzymywała najlepszych pracowników. A także budowała swoją przewagę konkurencyjną na rynku.
Jednym z trendów, który staje się coraz popularniejszy, chociaż jeszcze nie tak rozpowszechniony, jest talent branding. Dlaczego to pojęcie zyskuje? Przede wszystkim dlatego, że dużo skuteczniej odzwierciedla zmianę, którą od kilku lat obserwujemy na rynku pracy. Pracownik, czyli talent, nie tyle szuka i aplikuje na stanowiska, lecz coraz częściej jest poszukiwany i „przyciągany” do nowych możliwości kariery.
O ile termin employer branding koncentruje się na uczynieniu pracodawcy atrakcyjnym, wyróżnieniu go wśród innych, to nastawiony jest bardziej na firmę w rozumieniu organizacji niż na ludzi. Z definicji stawia w centrum działań firmę a nie pracowników. Talent branding odwraca tę perspektywę. Według tego podejścia, najskuteczniejszym sposobem na budowanie marki pracodawcy jest tworzenie marki opartej na talentach i autentycznych doświadczeniach pracowników. Talent branding to pewna zmiana sposobu myślenia o employer brandingu. Moim zdaniem zdecydowanie lepiej odpowiada obecnym wymaganiom rynku.
Czym z kolei jest employee advocacy (EA)? To proces, w którym pracownicy świadczą dobrze na temat firmy i wytwarzanych przez nią produktów oraz usług. Powiązanie z employer brandingiem jest tutaj oczywiste – dobra opinia naszych pracowników pozytywnie wzmacnia markę pracodawcy.
Wyniki badań mówią same za siebie – 84 proc. konsumentów ufa bardziej poleceniom rodziny, przyjaciół niż oficjalnym komunikatom firmowym. Mając na uwadze wcześniejsze przemyślenia na temat talent brandingu, wychodzi na to, że absolutną podstawą nowoczesnych działań employer brandingowych jest stawianie w ich centrum pracowników i poprzez nich budowanie wizerunku firmy.
Employee advocacy daje dużo korzyści. Jakie aspekty wysuwają się na pierwszy plan?
Korzyści płynących z employee advoacy można by z pewnością wymienić jeszcze kilka, zastanówmy się jednak, co może pójść nie tak, jeżeli chodzi o świadczenie pracowników o firmie.
W celu przygotowania pracowników i rozwinięcia działań employee advocacy warto pomyśleć o wprowadzeniu w firmie zorganizowanego programu ambasadorskiego. Od 2 lat w Tidio prowadzimy i rozwijamy program Tidio Ambassadors, w którym obecnie uczestniczy 40 Tidioersów (22 proc. firmy, czyli trochę więcej niż potencjał zidentyfikowany w badaniach, które wskazują 21 proc. pracowników jako tzw. brand advocates).
Ideą programu jest umożliwienie pracownikom rozwoju ich wizerunku jako ekspertów w swoich dyscyplinach, dzielenie się wiedzą oraz reprezentowanie firmy. Inicjatywa ta dedykowana jest dla wszystkich pracowników, nabór do programu odbywa się dwa razy w roku. W ramach programu ambasadorskiego organizujemy warsztaty z zakresu np. wystąpień publicznych, storytellingu, rozwijania wizerunku w sieci itp. Po co? Aby wyposażyć pracowników w przydatne umiejętności, dzięki którym będą czuli się pewniej w budowaniu swojej profesjonalnej marki. Inwestujemy w naszych ludzi, ponieważ wierzymy, że ich działalność jako ekspertów i ambasadorów Tidio ma realny wpływ na to, jak nasza firma jest postrzegana w branży, a zwłaszcza jak postrzegana jest przez kandydatów na rynku pracy.
Pomimo początkowego entuzjazmu po dołączeniu do programu, natłok codziennych obowiązków wpływa na przesunięcie na dalszy plan postanowień odnośnie rozwijania marki osobistej. W celu podtrzymania motywacji wśród uczestników wprowadziliśmy do założeń programu grywalizację. Za poszczególne działania takie jak np. podzielenie się wiedzą w formie artykułu na firmowego bloga, udział w podcaście branżowym czy wystąpienie na konferencji, ambasadorzy zdobywają punkty. Przy podsumowaniu każdej rundy programu (półrocza), najbardziej aktywne osoby otrzymują nagrody. Widząc aktualny ranking oraz to, jak wypadają na tle pozostałych osób, uczestnicy często chętniej niż zazwyczaj podejmują się dodatkowych działań.
Grywalizacja pomiędzy uczestnikami sprzyja zaangażowaniu, jednak nasze doświadczenie pokazuje, że przy współpracy z firmowymi ambasadorami najlepiej sprawdza się indywidualne podejście. Osoby, które dołączają do programu różnią się od siebie poziomem dotychczasowej aktywności w zakresie dzielenia się wiedzą, mają inny poziom pewności siebie, wiedzy czy stażu pracy w firmie. Moja koleżanka z zespołu, Justyna Leśniakiewicz (Employer Branding Specialist), na co dzień współpracuje z naszymi ambasadorami. Każda z osób podczas indywidualnych spotkań z nią wyznacza dla siebie cele krótkookresowe (kwartalne) oraz długookresowe (do wykonania w ciągu 6 lub 12 miesięcy).
Dodatkowo ambasadorzy sami decydują, ile czasu oraz pracy chcą poświęcić na działania ambasadorskie w danym momencie. Kierując się firmowymi wartościami, na jakich opieramy naszą współpracę w Tidio, czyli „Take Ownership” oraz „Focus on Impact”, wspólnie ustalamy, że odpowiedzialność za wyznaczenie celów oraz realizację zadań leży po stronie osób, które świadomie i dobrowolnie zgłosiły się do programu. Rolą firmy i zespołu EB jest koordynowanie programu, dawanie narzędzi do rozwoju, wspieranie społeczności oraz promowanie działań pracowników.
Jak oceniany jest program ambasadorski w Tidio? W Q4/2022 uzyskaliśmy ocenę 8.26/10 w ankiecie badającej satysfakcję pracowników z udziału w programie.
Praktyczne przykłady employee advocacy w strategii employer brandingowej w firmie można mnożyć! W zależności od poziomu motywacji uczestników programu, budżetu i naszej kreatywności, employee advocacy może (a moim zdaniem nawet powinno) stanowić podstawę większości działań employer brandingowych w firmie.
Z badań wiemy już, że employee advocacy przynosi pozytywne rezultaty. Przykładowo program, w którym bierze udział 1000 aktywnych uczestników, może wygenerować wartość reklamową w wysokości 1.9 mln dol. Warto jednak nie zapominać o mierzeniu własnych działań. Jakie mierniki uwzględnić, analizując skuteczność employee advocacy z perspektywy employer brandingu? Poniżej kilka przykładów:
Na poziomie zarządzania firmowym programem ambasadorskim warto uwzględnić jeszcze:
Zaangażowanie pracowników, czyli naszych firmowych talentów, jest podstawą nowoczesnych działań employer (czy też już talent) brandingowych. Employee advocacy przynosi wiele korzyści takich. Takich jak np. zwiększenie zaangażowanie pracowników w życie firmy (a co za tym idzie także poprawę wyników), krótszy czas rekrutacji (mierzony liczbą poleceń) czy lepsze pracowników do kultury firmowej (przyciąganie do firmy tzw. like-minded people).
Chcąc świadomie aktywizować employee advocacy w firmie, warto wdrożyć zorganizowany program ambasadorski. Dla sukcesu programu kluczowe jednak będzie utrzymanie motywacji pracowników. A to według mnie najlepiej uzyskać poprzez indywidualne podejście do pracy z uczestnikami programu. Dzięki grupie zaangażowanych pracowników łatwiej nam będzie komunikować nasze przekazy odnośnie np. kultury organizacji oraz realizować działania rekrutacyjne. Warto jednak zarówno stawiać cele wobec programu ambasadorskiego, jak i monitorować wskaźniki świadczące o skuteczności działań. Tylko tak będziemy mogli rozwijać ten obszar działań i przyciągać do rozwoju w firmie kolejne wartościowe osoby.
Employer Brand & Communications Manager w Tidio
Specjalistka w zakresie employer brandingu z ponad pięcioletnim doświadczeniem pracy w branży IT. Pasjonatka marketingu, filmu oraz kultury anglosaskiej.
Komentarze