Praca na recepcji w 2025 roku – kompletny przewodnik po zawodzie recepcjonisty

CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu, to bardzo złożony temat z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej, na który składa się wiele elementów. Kwestia społecznej odpowiedzialności biznesu od wielu lat przenika do marketingu z obszarów biznesu i polityki i coraz częściej traktowana jest jako jedno z najtańszych i najskuteczniejszych jego narzędzi. Niektóre przedsiębiorstwa poszły nawet krok dalej, postrzegając CSR jako niezbędny i potrzebny element ich działań. Oczywiście, nie ma w tym nic złego, by działania te wykorzystywać również marketingowo, jeśli ich idea i cel są faktycznie słuszne.
Paulina Leja. Specjalistka do spraw rekrutacji IT i employer brandingu w NeuroSYS. Uwielbia kontakt z ludźmi i relacje społeczne. Chce zastanawiać się nad tym jak świat powinien wyglądać, a następnie takim go tworzyć i właśnie tę misję codziennie realizuje jako HR-owiec z wyboru. Bardzo ceni podejście projektowe oraz elastyczność w pracy. Karierę zawodową rozpoczynała w firmie outsourcingowej, następnie skoncentrowała się na działalności w software house’ach.
Spis treści
Ponieważ employer branding wywodzi się z marketingu, to nie można pomijać również tego tematu w skutecznym budowaniu marki pracodawcy. Dlatego dziś chciałabym przybliżyć to, czym CSR jest i jakie działania wchodzą w jego obszar. W przyszłych artykułach spróbuję usystematyzować korzyści płynące z takich działań i przedstawić przykłady ciekawych akcji CSR-owych.
CSR, to akronim (skrót) od angielskiego corporate social responsibility, które tłumaczy się jako społeczna odpowiedzialność biznesu. Jest to bardzo szerokie i multidyscyplinarne pojęcie, które mogło i było różnie rozumiane na przestrzeni lat. Jego początek datuje się po rewolucji przemysłowej. Również okres II. Wojny Światowej miał się przyczynić do jego rozwoju. O fakcie ewolucji rozumienia tego pojęcia świadczyć może choćby jedna z pierwszych definicji, stworzona przez Andrew Carnegie’go, w jego znanym eseju „Akademia bogactwa”, która zawierała dwie podstawowe zasady, czyli nakaz bogatym, by pomagali biednym (która nie przyjęła się szeroko w przedsiębiorstwach, jednak z pewnością wpłynęła na państwa i ich walkę z ubóstwem) oraz zasada powierniczości, w ramach której najbogatsi winni zarządzać dobrem w imieniu innych ludzi, a więc bogactwo powinno być zarządzane w sposób akceptowany społecznie przez pozostałych obywateli.
Esej ten został wydany pod koniec XIX wieku, a prawie 150 lat później, w 2010 roku, Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO) opublikowała w Normie ISO 26000 Guidance on social responsibility definicję tego terminu. Prezentowaną definicję CSR (która dotyczyć może zarówno biznesu, jak i indywidualnych osób) można sprowadzić do rozumienia jej jako:
“Unikalny sposób myślenia o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz świadomość wpływu jej wartości na ludzi, społeczeństwo, środowisko naturalne, uwarunkowania rynkowe oraz procesy.”
Wspomniany sposób myślenia wpływa zgodnie z przytoczoną normą na decyzje, działania (produkty, serwis, procesy), które wpływają na społeczeństwo i środowisko. Mają one być przejrzyste, etyczne, przyczyniać się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa, z uwzględnieniem oczekiwań interesariuszy, spójne z prawem, ale także z organizacją, praktykowane w jej relacjach.
Innymi słowy, chodzi o działanie, które sytuuje firmę po jasnej stronie mocy, przenika jej działania i sprawia, że członkowie społeczeństwa — zarówno pracownicy, ale również wszyscy ci, których działanie firmy dotyczy — są beneficjentami moralnie poprawnych działań tej firmy.
Badacze działań CSR-owych prezentują dwa modele podejmowania takich działań.
Jeden z nich, znacznie bardziej popularny, którego zwolennikiem był A.B. Caroll nazywany jest After profit obligation, czyli “zobowiązanie po osiągnięciu zysku”. W uproszczeniu, mowa jest w nim o tym, że nowa na rynku firma ma przede wszystkim koncentrować się na zwiększaniu zysku ze swojej działalności. Równocześnie musi brać pod uwagę obowiązujące ją prawo (które pewne rzeczy wymusza). Dopiero w dalszej kolejności może podejmować działalność etyczną, na końcu zaś filantropijną. Wynika to z tego, że wiąże się to z kosztami, przedsiębiorca więc musi być na nią gotowy i dysponować środkami.
Drugi z nich określany jest jako Before profit obligation, czyli Zobowiązania przed osiągnięciem zysku. Zakłada on jako priorytetową działalność na rzecz najbardziej potrzebujących i uwzględnieniu wartości etycznych i filantropii jako podstawowy fundament działania firmy. Choć model ten może wydać się nieco nierealny, stosowany jest na przykład przed spółki-córki korporacji, co pomaga wzmocnić świadomość społeczną marki (np. Fundacja Polsat, założona przez Polsat, czy inne tego typu fundacje).
We wspomnianej powyżej normie ISO zostały również przedstawione obszary CSR-u. Wskazane w zostało w niej:
1. Zarządzanie organizacją
Mowa o działalności na rzecz praw człowieka (w tym dążenie do unikania dyskryminacji) oraz etyczne rozpatrywanie skarg związanych z ich łamaniem, poszanowanie praw obywatelskich, politycznych, ekonomicznych, społecznych i kulturalnych oraz fundamentalnych praw w miejscu pracy.
2. Zarządzanie zasobami ludzkimi
Wpływa to na warunki zatrudnienia i stosunek pracy, ochronę socjalną, dialog społeczny, bezpieczeństwo i higienę pracy, rozwój i szkolenie w miejscu pracy.
3. Środowisko naturalne
Mowa tu o zapobieganiu zanieczyszczeniu, zrównoważonym korzystaniu z zasobów.
4. Uczciwe praktyki biznesowe
Obejmują takie zagadnienia jak: przeciwdziałanie korupcji, odpowiedzialne zaangażowanie polityczne, uczciwa konkurencja, promocja odpowiedzialności społecznej we wzajemnej biznesowej czy poszanowanie praw własności.
5. Sprawy konsumenckie
Mowa tu o uczciwym marketingu, rzetelnej informacji, ochronie zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, zrównoważonej konsumpcji, obsłudze i wsparciu konsumenta, ochronie prywatności i danych osobowych, dostęp do niezbędnych usług, edukację i świadomość.
6. Zaangażowanie i rozwój społeczności
W tym obszarze znajduje się zaangażowanie społeczności, edukacja i kultura, tworzenie miejsc pracy i rozwój umiejętności, rozwój i dostęp do technologii, tworzenie bogactwa i dochodów, zdrowie oraz inwestycje społeczne.
Jak ugryźć CSR jako HR-owiec, pracownik firmy i prezes
Już w wyżej wymienionych obszarach widać sporo przestrzeni, w której pracownicy, HR-owcy oraz zarząd przedsiębiorstw może dużo zdziałać, dbając o społeczną odpowiedzialność biznesu. Te obszary przenoszą pokazują odpowiedzialność nie tylko za kwestie ekonomiczne i prawne, ale również za realizację powyższych celów, na wszystkich członków firmy.
Dzięki temu można całym zespołem działać:
Samo przedsiębiorstwo natomiast może działać i pracować nad:
Faktem jest, że CSR dotyczy praktycznie wszystkich obywateli, z drugiej strony często jest niezauważony i nie omawiany szeroko. Taki stan ma miejsce oczywiście poza sytuacjami kryzysowymi lub ruchów spowodowanych psychologią tłumów. Mimo tego coraz częściej przedsiębiorstwa decydują się na strategię CSR-ową i długofalowe planowanie takich działań. Świadczą o tym różnorakie dane. W 2015 roku, w raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”, opracowywanego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu, pojawiła się teza, że z roku na rok zaangażowanie w działania CSR-owe wyraźnie wzrasta. Według danych w 2015 roku odnotowano rekordową liczbę (na tamten moment) dobrych praktyk CSR-owych w Polsce, a mianowicie – 813 (w roku poprzedzającym było ich 684). Aż 454 z nich to były działania nowe, a pozostałe 359 – kontynuowane.
W raporcie omówiono 136 organizacji. W tym samym raporcie z 2017 roku, zarejestrowano 1190 dobrych praktyk (ponownie, rekordowo na przestrzeni wszystkich lat raportu). Takie dane wynikają z ogromnych korzyści, jakie przynosi CSR, choć już teraz warto wspomnieć o długofalowych korzyściach, nad tymi natychmiastowymi. Mowa tu o korzyściach zarówno dla przedsiębiorstwa, ale również marki pracodawcy.
Jakie to zalety i jakie są przykłady fajnych CSR-owych akcji? Zachęcam do przeczytania kolejnych artykułów.
Źródła:
Zdjęcie główne artykułu pochodzi z unsplash.com.
RocketSpace.pl
RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.
Komentarze