Jak powinien się zmienić rynek pracy, by przyjąć pokolenie Z?

Jak powinien się zmienić rynek pracy, by przyjąć pokolenie Z?

Generacja Z, którą reprezentują osoby urodzone po 1995 roku, szturmuje rynek pracy. Unikalne cechy oraz nastawienie „Zetek” to z jednej strony duża szansa dla pracodawców, ale z drugiej wyzwania, z jakimi będą musieli się oni zmierzyć. Warto więc w pierwszej kolejności poznać cechy, motywacje oraz oczekiwania przedstawicieli generacji Z. I pod ich kątem odpowiednio dostosować warunki zatrudnienia dla nowego pokolenia pracowników. 

Generacja Z na rynku pracy – czym się wyróżnia?

Przedstawiciele generacji Z, wychowani w scyfryzowanym świecie i niewyobrażający sobie życia bez internetu, często są postrzegani jako odizolowani od rzeczywistości i nietraktujący poważnie tego, co dzieje się wokół nich. To bardzo krzywdzący i, przede wszystkim, nieprawdziwy stereotyp.

W praktyce „Zetki” to osoby niezwykle otwarte na świat i pragnące czerpać z niego pełnymi garściami – nie tylko przed ekranami komputerów czy smartfonów. Pragną poznawać inne kultury i nie mają problemów z nawiązywaniem relacji z innymi. Przedstawiciele generacji Z, dzięki swoim cechom, mogą wnieść mnóstwo świeżości na rynek pracy, ponieważ:

  • są uniwersalni i łatwo dostosowują się do zmiennych warunków;
  • mogą wykonywać wiele zadań jednocześnie i są doskonale zorganizowani;
  • myślą nieszablonowo i kreatywnie;
  • mają łatwość w zdobywaniu informacji i rozwiązywaniu problemów;
  • są mobilni, chętni do samorozwoju i pełni energii;
  • są zdeterminowani w zakresie realizacji celów.

Sprawdźcie też, co sądzą o studiach:

Zobaczcie także: Konkurs: „Gen Z – Power of the Future” – zaprojektuj koszulkę i wygraj nagrody

Motywacje „Zetek” wyzwaniem dla pracodawców

„Zetki” doskonale zdają sobie sprawę z trudnej sytuacji na naszym rynku pracy i dlatego nie brakuje im determinacji, by rozwijać się na wielu płaszczyznach, a w konsekwencji – znaleźć wymarzoną pracę. To osoby bardzo ambitne i znające swoją wartość. W porównaniu do generacji X czy Y są bardziej odważne i skłonne do podejmowania ryzyka, co wiąże się z tym, że ciężko zatrzymać je na dłużej w jednym miejscu pracy. Zwłaszcza, jeżeli pracodawca nie będzie w stanie zadbać o rozwój zatrudnionych oraz nie zaspokoi ich oczekiwań.

A te są niemałe. W zamian za dobrze wykonaną pracę, uniwersalność i multizadaniowość „Zetki” chcą dobrze zarabiać i oczekują stabilnej, korzystnej umowy. Lubią też być chwalone, pracować w dobrej atmosferze i mieć jasno określone cele. Wszystko to może okazać się wyzwaniem dla pracodawców, dlatego chcąc wykorzystać potencjał generacji Z, niezbędne są zmiany na rynku pracy.

Zobaczcie także: Generacja Z chce zdobyć świat i dobrze się przy tym bawić

Niezbędne zmiany kluczem do efektywności „Zetek”

Zrozumienie potrzeb, wartości i motywacji „Zetek” to klucz do wykorzystania ich potencjału. Pracodawcy powinni przede wszystkim:

  • zapewnić pracownikom z generacji Z dostęp do nowych technologii, które pozwolą im nie tylko realizować zadania skuteczniej, ale również umożliwią efektywną komunikację z innymi pracownikami;
  • dopasować systemy motywacyjne, które niekoniecznie muszą opierać się na premiach finansowych – „Zetki” pragną przede wszystkim samorozwoju, dostępu do szkoleń i uczciwej ścieżki rozwoju;
  • zapewnić pracownikom możliwość dopasowania godzin pracy do ich potrzeb, a także pracy zdalnej, która wbrew pozorom może przynosić firmie podobne, a nawet lepsze wyniki;
  • zadbać o atmosferę w zespole i doceniać pracę zatrudnionych, by jak najlepiej czuli się oni w firmie i chętnie podejmowali się realizacji zadań.

Warto również pamiętać o tym, że generacja Z wymaga szacunku, którego często brakuje w polskich firmach – zwłaszcza w stosunku do młodych osób. Nie należy także ograniczać kreatywności oraz indywidualizmu „Zetek”, bo to właśnie te cechy czynią je tak wyjątkowymi osobami. 

________________________________________________________________________________________________

Źródło zdjęcia: mat. własne

RocketSpace.pl

RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze