Workation – czyli wakacje bez urlopu

Workation - czyli wakacje bez urlopu

Ogromny potencjał pracy zdalnej jest stale odkrywany. Za jedną z najbardziej intrygujących form jej wykonywania można uznać workation, czyli wyjazd wypoczynkowy połączony z wykonywaniem codziennych obowiązków zawodowych. Ten trend dopiero raczkuje w Polsce, jednak wywołuje coraz większe zainteresowanie zarówno wśród pracowników jak i pracodawców. 

Czym jest workation?

Termin pochodzi z języka angielskiego, łącząc w sobie określenia “work” (praca) i “vacation” (wakacje). Jest to stosunkowo młoda idea, polegająca na zorganizowaniu przez firmę wybranej grupie pracowników, dłuższego pobytu na zasadzie wyjazdu integracyjnego, często w egzotycznym miejscu. Pomimo urlopowego charakteru przedsięwzięcia, pracownicy przez cały ten okres nie zaniedbują wykonywania obowiązków w swoim standardowym czasie pracy, korzystając z możliwości ich realizowania zdalnie. Niemniej, jest to dla nich świetna okazja do jednoczesnego odpoczynku w sprzyjających warunkach klimatycznych, poznawania lokalnej kultury oraz w przypadku większej, zorganizowanej grupy zacieśniania więzi wewnątrzzespołowych.

W niektórych okolicznościach używa się tego pojęcia także w stosunku do samodzielnie zorganizowanego wypoczynku bez konieczności brania na ten cel urlopu. Warto jednak poinformować swojego przełożonego o zmianie miejsca pobytu, w szczególności w przypadku wyjazdu za granicę. Pomoże to firmie przygotować się na wypadek sytuacji losowych takich jak wypadek w trakcie pracy lub trudności komunikacyjne. Warto również sprawdzić ustępy regulaminu miejsca pracy, dotyczące wywozu sprzętu służbowego i ryzyka wycieku danych. 

Firmy, które zdecydowały się na „pracowakacje”

Do prekursorów nurtu workation w Polsce należy agencja marketingu internetowego Bluerank. Firma zdecydowała się na test tego benefitu pracowniczego na wyznaczonej grupie ponad 100 pracowników. Wybrane osoby zostały podzielone na zespoły partnerskie, które przez tydzień sprawdzały jakościowe standardy pracy na wakacjach. Do użytku uczestników zostały wytypowane trzy lokalizacje idealne pod kątem relaksu i wakacyjnych aktywności: Teneryfa, Kreta i Fuerteventura. Cały projekt objął łącznie cztery turnusy, z których ostatni zakończył się w maju bieżącego roku. Chociaż przy pierwszej edycji jest jeszcze za wcześnie na całościową ocenę efektów tego rozwiązania, to początkowe obserwacje oraz wyniki przeprowadzonej ankiety napawają optymizmem.

Chociaż w Polsce ta praktyka nie weszła jeszcze w pełni do zawodowej codzienności, wybrani pracodawcy zaczynają wdrażać tego typu rozwiązania do swojej oferty benefitów. Dotychczas z “pracowakacji” skorzystało m.in. wrocławskie przedsiębiorstwo Droids on Roids, które zdecydowało się wysłać swoich pracowników na miesięczny pobyt na Bali. W ostatnim czasie wprowadzenie możliwości skorzystania z workation w ciągu jednego wybranego miesiąca w roku zapowiedziała również firma Danone Polska. O rosnącej popularności trendu może świadczyć także szeroka oferta hoteli, domków letniskowych oraz campingów, zarówno zagranicznych jak i polskich, które zachęcają do skorzystania ze specjalnie przygotowanych ofert. Gwarantują oni zapewnienie wszystkich udogodnień niezbędnych do pracy dla całych zespołów, takich jak przystosowana infrastruktura i swobodny dostęp do internetu.

Korzyści z pracy na wakacjach

Praca w komfortowym, sprzyjającym relaksowi otoczeniu pozwala oderwać się od monotonnej codzienności i pomaga zwiększyć kreatywność podczas wykonywania zadań. Wyjazdy umożliwiają również integrację zespołu oraz regenerację sił witalnych pracowników, co przekłada się na większą efektywność po powrocie. Firma Bluerank zdecydowała się na empiryczną ocenę wyników workation poprzez przeprowadzenie ankiety oceniającej satysfakcję z projektu i zbierającej obserwacje nie tylko uczestników, ale również kadry zarządzającej, klientów oraz pozostałych współpracowników. Dane podejście pozwala spojrzeć na sprawę holistycznie. Aż 98% z ponad 100 uczestników byłoby skłonnych powtórnie skorzystać z inicjatywy, jeśli nadarzyłaby się taka okazja. Ponadto, efektywność pracy pozostała na podobnym poziomie do standardowego trybu hybrydowego. Jak podkreślają sami ankietowani, pobyt na workation wzmocnił zgranie w zespołach –Przede wszystkim po raz pierwszy mieliśmy okazję prawdziwie zintegrować się zespołem partnerskim. Zmiana po workation jest odczuwalna. Zacieśnione więzy pomagają również w wykonywanych na co dzień zadaniach – […] widzę, że pozytywnie odbija się to na projektach – lepiej się znając, swobodniej myślimy nad rozwiązaniami.

Zobacz także: Jak odpoczywać w pracy?

Na co uważać

Choć wydaje się, że praca na wakacjach może zaburzyć funkcjonowanie firmy, nie różni się ona znacząco od typowego trybu hybrydowego, który w ciągu ostatnich lat praktykuje ogromna grupa użytkowników. Niemniej, decydując się na organizację podobnego przedsięwzięcia należy liczyć się z pewnym ryzykiem odstępstw od standardowego dnia pracy. Pracując w miejscu wypoczynku należy przede wszystkim mieć określone cele i dokładnie podzielić czas pomiędzy pracą, a rozrywką. Pomoże to ograniczyć prokrastynację i zapobiec rozkojarzeniu. Przy pracy zdalnej z nieznanego dotąd miejsca trzeba mieć też na względzie potencjalne problemy z łącznością oraz nieprzystosowaną infrastrukturą. Ponadto, w przypadku odleglejszych, zagranicznych lokalizacji konieczne jest uwzględnienie różnic czasu w poszczególnych strefach oraz problemy z samopoczuciem pracowników, spowodowane jet lagiem. Większość wymienionych utrudnień jest jednak możliwa do załagodzenia, poprzez odpowiednie planowanie wyjazdu ze strony managerów.

Przyszłość workation

Rozwój technologii komputerowych i komunikacyjnych głęboko zrewolucjonizował sposób organizacji firmowej codzienności. Praca poza biurem, która niegdyś wydawała się futurystyczną wizją, staje się obecnie częścią nowej rzeczywistości. Podobnie jak w przypadku wielu innych trendów kształtujących miejsca pracy, nie sposób jednoznacznie określić, czy workation stanie się integralnym elementem pracy w przedsiębiorstwie. Pierwsze obserwacje są jednak optymistyczne i coraz szersze grono pracodawców rozważa, żeby urlopowo-pracowe wyjazdy zaczęły permanentnie figurować na ich listach benefitów. Szersza partycypacja zachęci również inne organizacje, konkurujące na rynku pracy o największe talenty. Ponadto, workation może być w przyszłości również oddolnie proponowane przez menedżerów jako forma nagrody za dobrze wykonywane zadania lub dodatkowego czynnika motywującego.

________________________________________________________________________________________________

Artykuł powstał we współpracy z Bluerank

Źródło zdjęcia: Unsplash@Vivek Kumar

Redaktorka

Z wykształcenia filolog języka francuskiego, jednak od najmłodszych lat emocjonalnie związana z dziennikarstwem i działalnością literacką. Interesuje się szerokim wachlarzem tematycznym, zaczynając od kwestii językowych, kulturowych i społecznych, poprzez finanse i ekonomię, aż po naukę i prawo. Można powiedzieć, że w życiu podąża za iście renesansową definicją bycia "humanistą".

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze