Jak szukać pracy w prawie? Na te kwestie musisz zwrócić uwagę

Jak szukać pracy w prawie? Na te kwestie musisz zwrócić uwagę fot. fizkes / Shutterstock.com

Czy samo ukończenie prawa, jako prestiżowego kierunku, gwarantuje dobrą pracę i świetlaną przyszłość? Czy recytowanie łacińskich paremii robi wrażenie na nowoczesnym pracodawcy, inwestującym w narzędzia legal tech

Odpowiedź wydaje się oczywista. To nie nazwa skończonego wydziału i średnia ocen, a to, jak sprawnie poruszasz się po rynku pracy, przesądzi o tym, czy osiągniesz sukces. Oto kilka rzeczy, na których powinieneś skoncentrować swoje wysiłki, aby znaleźć atrakcyjne zatrudnienie. 

Jak szukać pracy w prawie? Próbuj różnych opcji, wybierz własną drogę

Prawdopodobnie już idąc na studia prawnicze, miałeś jakiś pomysł na swoją karierę. Czas studiowania to okazja, aby ten pomysł konfrontować z rzeczywistością – jakie przedmioty są dla ciebie najciekawsze, którzy z praktykujących prawników stanowią dla ciebie największą inspirację etc.

Świetnym sposobem na sprawdzanie różnych dróg są praktyki studenckie i rozwój w kołach naukowych. 

O tym, czy zostaniesz radcą prawnym, adwokatem, notariuszem, komornikiem, sędzią, czy jeszcze kimś innym będzie decydować to, jaką specjalizację wybierzesz i na jaką się z sukcesem dostaniesz. Możesz rozważać też inne opcje – zostanie wewnętrznym specjalistą prawa w jakiejś firmie czy państwowej organizacji, pracę naukową na uczelni itd. Możesz też w końcu iść w zupełnie innym kierunku, np. pracując w marketingu dedykowanym branży prawnej. Tu nie ma dobrej i złej odpowiedzi. Ważne, by ją podając, być przekonanym, że ta droga jest tą właściwą dla nas. 

Krótko, zwięźle, do rzeczy – przygotuj nowoczesne CV

Czasy pisanych złożonymi zdaniami życiorysów bezpowrotnie minęły. Współczesny rekruter nie spędzi z twoim CV prawdopodobnie więcej niż kilka sekund. Musisz zadbać o to, by ten czas maksymalnie wykorzystać.

Samodzielnie lub za pomocą gotowych kreatorów czy programów typu Canva, przygotuj więc dokument, który będzie: 

  • atrakcyjny wizualnie – przejrzysty, dopracowany graficznie i przede wszystkim czytelny; 
  • dostosowany do oferty – pozbądź się informacji, które nie mają związku z interesującym cię ogłoszeniem; 
  • nieprzegadany – im prościej, tym lepiej. Używaj krótkich zdań, daruj sobie rozwlekłe opisy;
  • z podsumowaniem – dodaj do nagłówka dwa-trzy zdania opisujące ciebie jako specjalistę, a także twój cel zawodowy; 
  • bez zdjęcia lub ze zdjęciem odpowiednim – najnowsze trendy w rekrutacji zachęcają do rezygnacji ze zdjęcia, które może nieświadomie wzbudzać pewne uprzedzenia. Jeśli jednak zależy ci na tym, aby twój wizerunek był częścią dokumentu, zadbaj o to, by było to zdjęcie profesjonalne, o biznesowym charakterze. 

Przygotowując swoje CV, miej w głowie akronim KISS i jego rozwinięcie – Keep It Simple, Stupid! Im prostsza forma, tym mądrzej i potencjalnie bardziej skutecznie. 

LinkedIn nie gryzie – buduj wizerunek online

Przedstawicielom młodszych pokoleń nie trzeba tłumaczyć siły social mediów. Mimo to w branży prawnej LinkedIn, jako narzędzie budowania swojego wizerunku, wciąż bywa niedoceniany. Na jakimkolwiek etapie kariery prawniczej jesteś, poświęć kilka godzin na uzupełnienie swojego profilu na tym portalu.

Koniecznie uzupełnij takie elementy jak:

  • Nagłówek – krótka informacja pod twoim imieniem i nazwiskiem, którą zobaczą inni użytkownicy portalu. Możesz wpisać tam swój główny obszar specjalizacji – np. adwokat do spraw rodzinnych.  
  • Podsumowanie – kilka zdań, które pojawią się pod nagłówkiem. W tej części umieść informację o tym, jakie problemy klientów rozwiązujesz, co wyróżnia cię na tle innych specjalistów, dlaczego warto skontaktować się właśnie z tobą etc. 
  • Doświadczenie – wymień wszystkie miejsca, w których pracowałeś, mające znaczenie z perspektywy twojej obecnej sytuacji zawodowej. Oznacz firmy czy instytucje, z którymi byłeś związany. Krótko opisz swoje zadania. Wymień szczególne osiągnięcia czy projekty, którymi chcesz się pochwalić. 
  • Umiejętności – wypunktuj te, które są ważne w twoim obszarze zawodowym, np. znajomość określonych przepisów czy oprogramowania. Uporządkuj dodane do profilu umiejętności tak, by trzy najważniejsze pojawiały się na samym początku listy. Poproś osoby, z którymi współpracujesz lub współpracowałeś o potwierdzenie twoich umiejętności przez kliknięcie ich na twoim profilu. 

Wystawiaj rekomendacje – tym, z którymi dobrze ci się współpracowało. Kolegom i koleżankom z pracy, współuczestnikom realizowanych projektów, przełożonym i podwładnym. Możesz wprost prosić o to, by inni udzielali podobnego wsparcia tobie. Najczęściej jednak naturalnie działa to w dwie strony. 

Bądź aktywny na swoim profilu. Komentuj treści, które są interesujące dla przedstawicieli twojej branży, ale też dla twoich potencjalnych klientów. Poszukaj inspiracji wśród innych kont prawników posiadających mocną markę osobistą – sprawdź, o czym i jak piszą? Może znajdziesz w ich sposobie komunikacji podpowiedź, jak ty możesz się prezentować w sieci. Bądź życzliwy dla innych użytkowników, komentuj i reaguj na cudze publikacje. To podniesie widoczność twojego profilu.

Szukaj i daj się znaleźć – sprawdź, co oferuje rynek 

Buduj swoją sieć kontaktów. Na wspomnianym wyżej LinkedInie, przyjmuj zaproszenia i zapraszaj – w szczególności osoby, które pracują już w kancelariach, z którymi chciałbyś mieć coś zawodowo wspólnego. Próbuj nawiązywać kontakty z osobami na podobnym etapie kariery jak ty, ale też z tymi, do których pozycji zawodowej aspirujesz. LinkedIn to nie Facebook – nie musisz znać danej osoby, wystarczy, że w krótkiej wiadomości szczerze uzasadnisz, dlaczego chcesz zaprosić ją do swojej sieci kontaktów. 

Śledź wydarzenia dla branży prawnej. Targi pracy, konferencje, szkolenia itd.

Czasy pandemii trochę nas odzwyczaiły od bezpośredniego kontaktu z innymi, ale teraz nie ma przeszkód, by z niego korzystać. Społeczności online też mają sporo do zaoferowania – poszukaj grup (na przykład na Facebooku), skoncentrowanych wokół zagadnień prawa, które są dla ciebie interesujące. Zyskasz kontakty, ale też dostęp do informacji z rynku pracy. Wyszukaj grupy dedykowane poszukiwaniu pracy przez prawników – takie jak Praca dla Prawnika, czy inne podobne – i zostań ich członkiem. Często to tam ogłoszenia publikowane są w pierwszej kolejności. 

Przeglądaj popularne portale rekrutacyjne, na których coraz częściej znajdziesz sekcje dedykowane prawnikom – takie jak RocketJobs.pl / Prawo. Ustaw sobie powiadomienia, by nie przegapić najciekawszych ofert kiedy tylko się pojawią. Nie bój się wychodzić z inicjatywą wobec firm, na których najbardziej ci zależy. Nawet jeśli na job boardach czy w ich zakładkach Kariera nie widnieją ogłoszenia, które wydają się być adresowane do ciebie, możesz zasygnalizować, że jesteś zainteresowany współpracą. Napisz wiadomość z uzasadnieniem, dlaczego uważasz, że ty i dana kancelaria jesteście sobie pisani. Załącz aktualne CV i daj sobie czas. Może nie od razu, ale za jakiś czas, coś z tego wyjdzie. 

Koniec świata prawników? Jeszcze nie teraz, ale trzeba nadążać

Jakiś czas temu Richard Susskind zwiastował, że przed prawnikami nadchodzą trudne czasy. Rozwój nowoczesnych technologii miał wyprzeć zapotrzebowanie na wiele prawniczych usług. Nie tak dawno wszyscy zaczęliśmy trochę drżeć o swoją przyszłość wobec tego, jak sztuczna inteligencja z coraz większym powodzeniem zaczęła wykonywać zadania, które dotychczas wykonywali różni specjaliści. Czy trzeba się bać? Niekoniecznie. Czy działać? Obowiązkowo. 

Wyzwania i kryzysy, z jakimi mierzy się współczesny świat, tworzą potencjalne nowe miejsca pracy dla prawników. Problemy z emigracją, masowe zagrożenia zdrowia, konflikty zbrojne, a także wspomniany rozwój technologii – to tylko niektóre z obszarów, które będą potrzebować całej masy ekspertów prawa. Bardzo popularnym trendem w biznesie jest aktualnie ESG i odpowiedzialność społeczna. To tylko przykłady – tak naprawdę, najważniejsza jest otwarta postawa i zdolność uczenia się. W jakimkolwiek zagadnieniu prawa chcesz się specjalizować, nigdy nie przestawaj się uczyć. Wówczas, nawet wykonując tak klasyczny zawód jak prawnik, będziesz atrakcyjnym na innowacyjnym rynku pracy pracownikiem.

HR Business Partner

Psycholog Pracy i Organizacji. Od kilkunastu lat pracuje jako HR-owiec i rekruter – poszukiwała m.in. ekspertów na kontrakty do międzynarodowych instytucji publicznych, specjalistów branży IT i cyber security. Interesuje się marketingiem i jego szczególnym obszarem, jakim jest Employer Branding. HR Business Partner w agencji Tomczak Stanisławski Marketing, która specjalizuje się we współpracy z branżą prawną. Pasjonatka podróży i miejskiej jazdy rowerem.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze