Czego mogą się od siebie uczyć różne pokolenia w jednym miejscu pracy?

Czego mogą się od siebie uczyć różne pokolenia w jednym miejscu pracy?

Wkroczenie na rynek pracy młodych ludzi, reprezentujących generację Z sprawiło, że w firmach spotyka się kilka pokoleń. Różnych, posiadających odmienne priorytety oraz w nieco inny sposób podchodzących do swoich zadań. Granice, które je dzielą, można jednak pokonać, a każda z generacji może nauczyć się od siebie czegoś wartościowego. Wystarczy dzielenie się własnymi doświadczeniami i – co najważniejsze – chęć nawiązania relacji.

Nawiązanie relacji możliwe niezależnie od wieku!

Obecnie w polskich firmach bardzo często zatrudnia się jednocześnie przedstawicieli trzech generacji:

  • X, a więc ludzi urodzonych w latach 1965–1979;
  • Y, a więc ludzi urodzonych w latach 1980–1996;
  • Z, czyli osoby urodzone po 1995 roku.

Każda z nich posiada odmienne cechy i priorytety, co z jednej strony może stanowić problemy komunikacyjne, a z drugiej jest szansą dla pracodawców na stworzenie różnorodnego, ale efektywnego zespołu, który będzie wspólnie dążył do celu. Wynika to z tego, że przedstawiciele różnych generacji mogą wzajemnie uczyć się od siebie, dzięki czemu realizowanie codziennych zadań będzie jeszcze skuteczniejsze.

Przedstawiciele generacji X, którzy dominują na rynku pracy, mogą więc przekazać swoim młodszym kolegom i koleżankom wiele wartości. Mowa tu przede wszystkim o lojalności wobec pracodawcy, znaczeniu tradycyjnych kontaktów międzyludzkich („twarzą w twarz”, a nie za pośrednictwem komunikatora internetowego) czy wytrwałości w dążeniu do celu. Dzięki młodszym kolegom mogą natomiast lepiej poznać najnowsze technologie niezbędne do efektywniejszego realizowania zadań i nauczyć się większej otwartości – zwłaszcza na to, co nieznane.

Jednak wzajemna nauka jest możliwa tylko wtedy, gdy pracownicy będą skłonni nawiązywać między sobą relację – nawet wtedy, gdy dzieli ich kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat różnicy. Wyzbycie się stereotypowego myślenia, przez które może dochodzić do niesprawiedliwego zaszufladkowania, to bardzo istotna kwestia. W tym miejscu ważną rolę odgrywa pokolenie Y, będące często łącznikiem między generacjami. To osoby, które z jednej strony posiadają wartości przekazane im przez rodziców, a z drugiej znające nowe technologie i chętnie do współpracy z najmłodszymi „Zetkami”.

Zobaczcie także: Konkurs: „Gen Z – Power of the Future” – zaprojektuj koszulkę i wygraj nagrody

Co generacja Z może dać starszym pracownikom?

Choć przedstawicielom generacji Z już dawno przypięto łatkę osób, które większość życia spędzają przed ekranami swoich komputerów i smartfonów, dzięki swojej otwartości i kreatywności coraz chętniej zjednują sobie zarówno pracodawców, jak i starszych pracowników. Jak się okazuje, mogą też wiele nauczyć swoich kolegów – i to nie tylko pod kątem obsługi najnowszych technologii czy szybszego wyszukiwana informacji w internecie.

Generacja Z to przede wszystkim wiele pozytywnej energii oraz chęć wnoszenia do firm dobrej atmosfery, która może się udzielić wszystkim pracownikom i tym samym zespolić team. Oprócz tego „Zetki” mogą nauczyć starszych kolegów:

  • wielozadaniowości, a więc wykonywania kilku czynności w tym samym czasie, bez negatywnego wpływu na jakość pracy;
  • organizacji podczas pracy zdalnej, która dzisiaj – w dobie pandemii – jest coraz częstsza i nierzadko sprawia problemy starszym zatrudnionym (zwłaszcza w kontekście skupienia na realizacji zadań);
  • nieszablonowego myślenia, chęci do podejmowania ryzyka oraz większej odwagi w codziennych działaniach, której brak potrafi ograniczać rozwój nawet najbardziej zdolnych pracowników (zwłaszcza z generacji X).

Zobaczcie także:  Jak powinien się zmienić rynek pracy, by przyjąć pokolenie Z?

Duży wpływ na to, jakie będą relacje między zatrudnionymi, odgrywają pracodawcy. Jeżeli więc prowadzisz firmę, zapewnij przedstawicielom wszystkich generacji możliwość wzajemnego uczenia się od siebie. Bez wątpienia wyjdzie to Twojej firmie na dobre!

________________________________________________________________________________________________

Zdjęcia: mat. własne

Starszy redaktor projektĂłw specjalnych w Burda Media Polska

Redaktor naczelna RocketSpace.pl w latach 2021-2022.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze