Czy doświadczyliście w pracy podważania kompetencji, onieśmielania, zawstydzania? Wyniki raportu #PoStronieKobiet
W pierwszym w Polsce raporcie dotyczącym równości w branży komunikacji marketingowej #PoStronieKobiet, którego partnerem jest RocketJobs.pl sprawdzono m.in., czy ludzie z branży marketingowej dostrzegają dyskryminację w pracy.
Spis treści
Wyniki badania #PoStronieKobiet opracowano na podstawie odpowiedzi blisko 500 kobiet i mężczyzn biorących udział w ankiecie internetowej (CAWI, kwiecień 2021) oraz pogłębionych rozmów z 26 kobietami (czerwiec – lipiec 2021). W pierwszej, ilościowej części swoimi spostrzeżeniami na temat nierówności w branży, doświadczeniami dyskryminacji czy poniżających zachowań podzieliły się przede wszystkim kobiety – 80 proc., ale także mężczyźni – 18 proc. i osoby niebinarne – 2 proc. Analizując wyniki badania trzeba pamiętać o liczebnej przewadze kobiet wśród jego uczestników, ponieważ, mimo otwartego zaproszenia, mężczyźni stanowią mniejszość. Z kolei wszyscy uczestnicy badania są pracownikami agencji reklamowych/kreatywnych (36 proc.), domów mediowych (21 proc.), działów marketingu/PR producentów/marek (22 proc.) oraz agencji PR, eventowych, domów produkcyjnych i innych specjalistycznych (44 proc.).
Jak czytamy w raporcie, większość mężczyzn nie doświadcza dyskryminacji w pracy, a co za tym idzie, również jej nie dostrzega, czy też twierdzi, że jej nie ma. Z tym problemem spotykają się głównie kobiety, choć i wśród nich niewielka część deklaruje, że nie zdarzają im się takie sytuacje.
W raporcie zapytano też wprost o konkretne sytuacje, tj. uciszania; podważania kompetencji; onieśmielania, zawstydzania, a nawet mikroagresji.
Historie kobiet dotyczące dyskryminacji w pracy
Trudniejsza pozycja kobiety w biznesie to jedno, ale kobieta na niższym stanowisku to już w ogóle dramat. Jak ja napiszę maila do moich kolegów, to mi odpiszą, bo jednak jestem wysoko, ale moja koleżanka, która jest pode mną, to może sobie pisać i pisać. – zdradziła w raporcie #PoStronieKobiet kobieta pracująca jako menedżerka marketingu.
W raporcie możemy także przeczytać inne przykłady historii badanych kobiet. Opowiadały one zarówno o incydentach mających miejsce w agencjach czy działach marketingu, jak również sytuacjach stale się powtarzających.
Kobieta, po przepracowaniu wielu dni w nadgodzinach żali się, że jest zmęczona – słyszą to wszyscy w firmie. Klika dni później szef „z troską” pyta: Jak się czujesz? Nie jesteś w ciąży? – czytamy w jednym z przykładów w raporcie #PoStronieKobiet
Kobieta przychodzi do pracy w luźnej, długiej sukience. Szef prosi ją na bok: Mogę ci zadać pytanie? Dlaczego się tak ubrałaś? Dlaczego tak trzymasz ręce? (wskazuje na jej brzuch) Czy o czymś nie wiem? Powiedz, musimy wiedzieć, co planujesz i czy możemy na ciebie liczyć. Przed nami duże wyzwania… – widzimy kolejny przykład zachowania wobec kobiet.
Wyniki raportu #PoStronieKobiet na temat dyskryminacji
Według danych, jakie pokazał raport, 63% mężczyzn nie dostrzega problemu dyskryminacji kobiet w pracy, twierdząc, że go nie ma. Podobnego zdania jednak jest tylko 20% kobiet.
Dane uległy zmianie, kiedy zadano pytania o konkretne sytuacje. Wówczas:
- 56 proc. kobiet i 41 proc. mężczyzn stwierdziło, że doświadcza uciszania;
- 65 proc. kobiet oraz 49 proc. mężczyzn doświadcza podważania kompetencji;
- 57 proc. kobiet i 32 proc. mężczyzn doświadcza onieśmielania, zawstydzania.
Więcej informacji na temat równości płci znajdziecie w pierwszym w polskiej branży reklamy i marketingu badaniu #PoStronieKobiet, z którym możecie się zapoznać TUTAJ.
__________________________________________________________________
Źródło zdjęcia głównego: Unsplash@Brooke Cagle
Komentarze