HRakterna środa – „Z pustego i Salomon nie naleje”

HRakterna środa – „Z pustego i Salomon nie naleje”

Przed liderami stoją nie lada wyzwania, są oni w roli dawców, osób dających wsparcie i poczucie bezpieczeństwa. Tymczasem – skąd sami mają brać energię i motywację do dbania o innych?

Marta RolnikMarta Rolnik – Współtwórczyni pierwszej aplikacji o szczęściu dla liderów i ich zespołów Happy Teams. Coach i psycholożka. Wdraża w Polsce międzynarodowe, standardy obsługi klientów branż premium. Absolwentka Szkoły Analizy Transakcyjnej oraz autorka badań dotyczących wpływu emocji i stresu na zaangażowanie w pracę pracowników w Polsce i Norwegii. Od ponad 15 lat prowadzi konsultacje indywidualne oraz coachingi, których celem jest rozwój jakości życia jednostek oraz efektywności zespołów. Jest ekspertem od szczęścia w pracy. Prywatnie kocha psy i życie!

Agnieszka PtasińskaAgnieszka Ptasińska – Współtwórczyni pierwszej aplikacji o szczęściu dla liderów i ich zespołów Happy Teams. Psycholożka, dyplomowany PwC Business Coach. Autorka badań naukowych dotyczących zaangażowania ludzi w pracę, inspirowanych słynnym „Lego eksperymentem” Dana Arielego. Wdraża nowoczesne programy rozwojowe w organizacjach m.in. z użyciem aplikacji HT. Certyfikowany Scrum Master, certyfikat IPMA-D oraz Prince2. Absolwentka Psychology in English na warszawskiej SWPS. Zawodowo zajmuje się podnoszeniem wskaźnika pozytywności u jednostek i organizacji. Uwielbia bieganie i uprawianie arbuzów.


Obciążenia, z jakimi borykamy się od kilku miesięcy, stawiają pod znakiem zapytania zarówno obecny styl życia, jak i sposób zarządzania zespołami i całymi organizacjami. Nie mamy punktu odniesienia, nie możemy powołać się na podobną sytuację sprzed kilku czy kilkunastu lat. Profesor psychologii P. Zimbardo podkreśla, że część z nas może przez obecną sytuację cierpieć na PTSD (Posttraumatic Stress Disorder): Zespół Stresu Pourazowego, przejawiający się m.in. (objawy nie muszą występować naraz): odrętwieniem emocjonalnym i fizycznym, potrzebą izolacji, niemożnością odczuwania przyjemności, przeżywaniem nadmiernego lęku, problemami ze snem i koncentracją.

Termin VUCA ( skrót od słów volatility – zmienność, uncertainty – niepewność, complexity – złożoność i ambiguity – niejednoznaczność) przeżywa rozkwit w obszarze przywództwa strategicznego, a zarówno zespoły, jak i całe organizacje działają często metodą prób i błędów, będąc w stanie podwyższonej gotowości do wdrożenia kolejnej i kolejnej zmiany, co wiąże się często z utratą poczucia stabilizacji i bezpieczeństwa.

Jednocześnie oczekiwania wobec liderów i liderek… rosną! Oczy i serca członków zespołów, którzy nagle stracili przewidywalność i poczucie kontroli, zwrócone są ku swoim liderom/kom. Czego potrzebują obecnie pracownicy i skąd liderzy mają brać energię, by móc dawać ją innym? Jak mogą dbać o odpowiedni wskaźnik pozytywności, tak ważny dla efektywności zespołów? Jak mogą dawać poczucie bezpieczeństwa i przewidywalności w tych niepewnych czasach?

Zapytaliśmy prawie 100 pracowników z różnych branż (2/3 to pracownicy biurowi, 1/3 produkcyjni), czego oczekują od swoich liderów/ek w obecnych czasach. Zapytani często odpowiadali, mówiąc, co poszło nie tak oraz co jest przyczyną ich rozczarowania i demotywacji.

Czego zatem zabrakło:

  • regularnej i częstej komunikacji na początku pandemii; pracownicy woleli być nadinformowani, niż niedoinformowani,
  • wizji zespołu na najbliższe tygodnie/miesiące; pracownicy podkreślili wagę wizji lidera dotyczącej zespołu, nawet jeśli niejasna była wizja samego przedsiębiorstwa: chodziło o działania lokalne ponad działania globalne,
  • dostępu do bezpośrednich szefów: część pracowników podkreśla izolację swoich bezpośrednich przełożonych – na poziomie fizycznym, czasowym jak i emocjonalnym,
  • określenia bardzo klarownych standardów pracy w nowych warunkach: pracownicy skarżyli się na „puszczenie samopas”, które na początku bardzo im się podobało, by po kilku tygodniach zderzyć się z osobistymi trudnościami w kontekście zarządzania sobą w czasie i zawodowymi priorytetami, jak i… czasem wolnym!

Do potrzeb zdefiniowanych przez wysłuchanych przez nas pracowników, oprócz unikania ww. zaniechań, warto dodać:

  • tworzenie przyzwoleń i zachęceń do korzystania z porad specjalistów ds. zdrowia psychicznego, związanych m.in. z radzeniem sobie ze stresem przewlekłym, niepokojem i lękiem,
  • dbaniem o pełen zakres informacji związanej z tym, jak będą wyglądać procedury sanitarno- epidemiologiczne, co się zmieni, a co nie (bardzo poruszyła nas rozmowa, w której pracowniczka bała się, że podczas procedur utraci swoje ulubione osobiste akcesoria, inna silnie niepokoiła się o to, że będzie siedzieć obok bardzo nielubianego kolegi: warto dbać o szczegółowe informacje, często liderzy/ki patrzący mocno globalnie i „do przodu” mogą nie dostrzec tej potrzeby),
  • dbaniem o utrzymanie spójności zespołu – pracownicy zauważyli poluzowanie się więzi pracowniczych i wzrost niechęci do współpracy zarówno wewnątrz, jak i międzydziałowej: jedna z liderek zauważywszy to zjawisko, regularnie zaprasza swój zespół do wspólnych, przyjemnych aktywności z zachowaniem zaleceń GIS: ostatnio jej zespół był na leniwym spływie kajakowym (każdy sam w kajaku), zorganizowała też piknik rozkładając koce w bezpiecznych odległościach,
  • bycie regularnie w czystej, żywej ciekawości swoich ludzi: zauważanie, z czym się zmagają, pytania płynące z troski i empatii,
  • zaproszenie ekspertów ds. zdrowia (lekarz, immunolog itd…), na sesję pytań-odpowiedzi, zapewnienie dostępu do nich dla tych, którzy nie byli gotowi zadać pytania na forum.

Jednocześnie warto wspomnieć, że  pracownicy (ok. 60-70% z nich) zadeklarowali gotowość do rezygnacji z benefitów takich jak karnety sportowo-rekreacyjne, wyjazdy integracyjne oraz posiłki zapewniane przez pracodawcę. Najmniejsza gotowość do rezygnacji z dotychczasowych benefitów dotyczyła profesjonalnych szkoleń (zakładamy, że pracownicy chcą być gotowi do ewentualnej zmiany stanowiska czy organizacji) i prywatnej opieki medycznej.

Kolejną części artykułu opublikujemy w najbliższą środę! 🙂

 


Zdjęcie główne artykułu pochodzi z unsplash.com.

RocketSpace.pl

RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze