Zetki są roszczeniowe, a starsi pracownicy cenią "kulturę zapie*dolu"? Tego oczekują różne pokolenia na rynku pracy

Generacja Z, którą reprezentują osoby urodzone po 1995 roku, szturmuje rynek pracy. Unikalne cechy oraz nastawienie „Zetek” to z jednej strony duża szansa dla pracodawców, ale z drugiej wyzwania, z jakimi będą musieli się oni zmierzyć. Warto więc w pierwszej kolejności poznać cechy, motywacje oraz oczekiwania przedstawicieli generacji Z. I pod ich kątem odpowiednio dostosować warunki zatrudnienia dla nowego pokolenia pracowników.
Spis treści
Przedstawiciele generacji Z, wychowani w scyfryzowanym świecie i niewyobrażający sobie życia bez internetu, często są postrzegani jako odizolowani od rzeczywistości i nietraktujący poważnie tego, co dzieje się wokół nich. To bardzo krzywdzący i, przede wszystkim, nieprawdziwy stereotyp.
W praktyce „Zetki” to osoby niezwykle otwarte na świat i pragnące czerpać z niego pełnymi garściami – nie tylko przed ekranami komputerów czy smartfonów. Pragną poznawać inne kultury i nie mają problemów z nawiązywaniem relacji z innymi. Przedstawiciele generacji Z, dzięki swoim cechom, mogą wnieść mnóstwo świeżości na rynek pracy, ponieważ:
Sprawdźcie też, co sądzą o studiach:
Zobaczcie także: Konkurs: „Gen Z – Power of the Future” – zaprojektuj koszulkę i wygraj nagrody
„Zetki” doskonale zdają sobie sprawę z trudnej sytuacji na naszym rynku pracy i dlatego nie brakuje im determinacji, by rozwijać się na wielu płaszczyznach, a w konsekwencji – znaleźć wymarzoną pracę. To osoby bardzo ambitne i znające swoją wartość. W porównaniu do generacji X czy Y są bardziej odważne i skłonne do podejmowania ryzyka, co wiąże się z tym, że ciężko zatrzymać je na dłużej w jednym miejscu pracy. Zwłaszcza, jeżeli pracodawca nie będzie w stanie zadbać o rozwój zatrudnionych oraz nie zaspokoi ich oczekiwań.
A te są niemałe. W zamian za dobrze wykonaną pracę, uniwersalność i multizadaniowość „Zetki” chcą dobrze zarabiać i oczekują stabilnej, korzystnej umowy. Lubią też być chwalone, pracować w dobrej atmosferze i mieć jasno określone cele. Wszystko to może okazać się wyzwaniem dla pracodawców, dlatego chcąc wykorzystać potencjał generacji Z, niezbędne są zmiany na rynku pracy.
Zobaczcie także: Generacja Z chce zdobyć świat i dobrze się przy tym bawić
Zrozumienie potrzeb, wartości i motywacji „Zetek” to klucz do wykorzystania ich potencjału. Pracodawcy powinni przede wszystkim:
Warto również pamiętać o tym, że generacja Z wymaga szacunku, którego często brakuje w polskich firmach – zwłaszcza w stosunku do młodych osób. Nie należy także ograniczać kreatywności oraz indywidualizmu „Zetek”, bo to właśnie te cechy czynią je tak wyjątkowymi osobami.
________________________________________________________________________________________________
Źródło zdjęcia: mat. własne
RocketSpace.pl
RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.
Komentarze