Sprawna rekrutacja i onboarding – czy to możliwe? Poznaj, jak IC Project wspiera pracę rekrutera na każdym etapie

Czy samo ukończenie prawa, jako prestiżowego kierunku, gwarantuje dobrą pracę i świetlaną przyszłość? Czy recytowanie łacińskich paremii robi wrażenie na nowoczesnym pracodawcy, inwestującym w narzędzia legal tech?
Spis treści
Odpowiedź wydaje się oczywista. To nie nazwa skończonego wydziału i średnia ocen, a to, jak sprawnie poruszasz się po rynku pracy, przesądzi o tym, czy osiągniesz sukces. Oto kilka rzeczy, na których powinieneś skoncentrować swoje wysiłki, aby znaleźć atrakcyjne zatrudnienie.
Prawdopodobnie już idąc na studia prawnicze, miałeś jakiś pomysł na swoją karierę. Czas studiowania to okazja, aby ten pomysł konfrontować z rzeczywistością – jakie przedmioty są dla ciebie najciekawsze, którzy z praktykujących prawników stanowią dla ciebie największą inspirację etc.
O tym, czy zostaniesz radcą prawnym, adwokatem, notariuszem, komornikiem, sędzią, czy jeszcze kimś innym będzie decydować to, jaką specjalizację wybierzesz i na jaką się z sukcesem dostaniesz. Możesz rozważać też inne opcje – zostanie wewnętrznym specjalistą prawa w jakiejś firmie czy państwowej organizacji, pracę naukową na uczelni itd. Możesz też w końcu iść w zupełnie innym kierunku, np. pracując w marketingu dedykowanym branży prawnej. Tu nie ma dobrej i złej odpowiedzi. Ważne, by ją podając, być przekonanym, że ta droga jest tą właściwą dla nas.
Czasy pisanych złożonymi zdaniami życiorysów bezpowrotnie minęły. Współczesny rekruter nie spędzi z twoim CV prawdopodobnie więcej niż kilka sekund. Musisz zadbać o to, by ten czas maksymalnie wykorzystać.
Przygotowując swoje CV, miej w głowie akronim KISS i jego rozwinięcie – Keep It Simple, Stupid! Im prostsza forma, tym mądrzej i potencjalnie bardziej skutecznie.
Przedstawicielom młodszych pokoleń nie trzeba tłumaczyć siły social mediów. Mimo to w branży prawnej LinkedIn, jako narzędzie budowania swojego wizerunku, wciąż bywa niedoceniany. Na jakimkolwiek etapie kariery prawniczej jesteś, poświęć kilka godzin na uzupełnienie swojego profilu na tym portalu.
Wystawiaj rekomendacje – tym, z którymi dobrze ci się współpracowało. Kolegom i koleżankom z pracy, współuczestnikom realizowanych projektów, przełożonym i podwładnym. Możesz wprost prosić o to, by inni udzielali podobnego wsparcia tobie. Najczęściej jednak naturalnie działa to w dwie strony.
Bądź aktywny na swoim profilu. Komentuj treści, które są interesujące dla przedstawicieli twojej branży, ale też dla twoich potencjalnych klientów. Poszukaj inspiracji wśród innych kont prawników posiadających mocną markę osobistą – sprawdź, o czym i jak piszą? Może znajdziesz w ich sposobie komunikacji podpowiedź, jak ty możesz się prezentować w sieci. Bądź życzliwy dla innych użytkowników, komentuj i reaguj na cudze publikacje. To podniesie widoczność twojego profilu.
Buduj swoją sieć kontaktów. Na wspomnianym wyżej LinkedInie, przyjmuj zaproszenia i zapraszaj – w szczególności osoby, które pracują już w kancelariach, z którymi chciałbyś mieć coś zawodowo wspólnego. Próbuj nawiązywać kontakty z osobami na podobnym etapie kariery jak ty, ale też z tymi, do których pozycji zawodowej aspirujesz. LinkedIn to nie Facebook – nie musisz znać danej osoby, wystarczy, że w krótkiej wiadomości szczerze uzasadnisz, dlaczego chcesz zaprosić ją do swojej sieci kontaktów.
Czasy pandemii trochę nas odzwyczaiły od bezpośredniego kontaktu z innymi, ale teraz nie ma przeszkód, by z niego korzystać. Społeczności online też mają sporo do zaoferowania – poszukaj grup (na przykład na Facebooku), skoncentrowanych wokół zagadnień prawa, które są dla ciebie interesujące. Zyskasz kontakty, ale też dostęp do informacji z rynku pracy. Wyszukaj grupy dedykowane poszukiwaniu pracy przez prawników – takie jak Praca dla Prawnika, czy inne podobne – i zostań ich członkiem. Często to tam ogłoszenia publikowane są w pierwszej kolejności.
Przeglądaj popularne portale rekrutacyjne, na których coraz częściej znajdziesz sekcje dedykowane prawnikom – takie jak RocketJobs.pl / Prawo. Ustaw sobie powiadomienia, by nie przegapić najciekawszych ofert kiedy tylko się pojawią. Nie bój się wychodzić z inicjatywą wobec firm, na których najbardziej ci zależy. Nawet jeśli na job boardach czy w ich zakładkach Kariera nie widnieją ogłoszenia, które wydają się być adresowane do ciebie, możesz zasygnalizować, że jesteś zainteresowany współpracą. Napisz wiadomość z uzasadnieniem, dlaczego uważasz, że ty i dana kancelaria jesteście sobie pisani. Załącz aktualne CV i daj sobie czas. Może nie od razu, ale za jakiś czas, coś z tego wyjdzie.
Jakiś czas temu Richard Susskind zwiastował, że przed prawnikami nadchodzą trudne czasy. Rozwój nowoczesnych technologii miał wyprzeć zapotrzebowanie na wiele prawniczych usług. Nie tak dawno wszyscy zaczęliśmy trochę drżeć o swoją przyszłość wobec tego, jak sztuczna inteligencja z coraz większym powodzeniem zaczęła wykonywać zadania, które dotychczas wykonywali różni specjaliści. Czy trzeba się bać? Niekoniecznie. Czy działać? Obowiązkowo.
Wyzwania i kryzysy, z jakimi mierzy się współczesny świat, tworzą potencjalne nowe miejsca pracy dla prawników. Problemy z emigracją, masowe zagrożenia zdrowia, konflikty zbrojne, a także wspomniany rozwój technologii – to tylko niektóre z obszarów, które będą potrzebować całej masy ekspertów prawa. Bardzo popularnym trendem w biznesie jest aktualnie ESG i odpowiedzialność społeczna. To tylko przykłady – tak naprawdę, najważniejsza jest otwarta postawa i zdolność uczenia się. W jakimkolwiek zagadnieniu prawa chcesz się specjalizować, nigdy nie przestawaj się uczyć. Wówczas, nawet wykonując tak klasyczny zawód jak prawnik, będziesz atrakcyjnym na innowacyjnym rynku pracy pracownikiem.
HR Business Partner
Psycholog Pracy i Organizacji. Od kilkunastu lat pracuje jako HR-owiec i rekruter – poszukiwała m.in. ekspertów na kontrakty do międzynarodowych instytucji publicznych, specjalistów branży IT i cyber security. Interesuje się marketingiem i jego szczególnym obszarem, jakim jest Employer Branding. HR Business Partner w agencji Tomczak Stanisławski Marketing, która specjalizuje się we współpracy z branżą prawną. Pasjonatka podróży i miejskiej jazdy rowerem.
Komentarze