Jak Accel Club zmienia globalny rynek e-commerce? Opowiada Nick Tuzenko
![Zespół redakcyjny](https://rocketjobs.pl/blog/storage/2023/02/rocketspace-logo-100x100.png)
Świat pędzi do przodu, a wraz z nim zmienia się rynek pracy. W dobie automatyzacji, sztucznej inteligencji, ale także niepewności, która stale towarzyszy nam w związku z przebytą pandemią koronawirusa oraz toczącą się wojną w Ukrainie, zmieniają się także kompetencje, jakich poszukują pracodawcy. Jakie zatem kompetencje mają teraz znaczenie na rynku pracy?
Spis treści
Czynniki wpływające na kompetencje rynku pracy to różnorodne przyczyny, które oddziałują na potrzeby i wymagania rynku pracy w zakresie umiejętności, wiedzy i doświadczenia pracowników.
Wszystkie te czynniki wpływają na potrzeby pracodawców i determinują, jakie umiejętności, wiedza i doświadczenie są potrzebne pracownikom, aby mogli z powodzeniem działać w danym sektorze. Ważne jest, aby pracownicy byli świadomi tych trendów i dostosowywali swoje umiejętności do zmieniających się wymagań rynku pracy.
Wiele firm przeszło na całkowicie zdalny tryb pracy – co z jednej strony było dużym ułatwieniem, a z drugiej sprawdzianem dla pracodawców, jak i pracowników z umiejętności szybkiej adaptacji do zmian. To sprowokowało również potrzebę nowych umiejętności na rynku pracy. Wielu pracodawców kładło nacisk na kompetencje cyfrowe (np. obsługa różnorakich komunikatorów, systemów, itp.) oraz na kompetencje związane z komunikacją (przede wszystkim mailową) czy też pracą w zespole rozproszonym.
Kiedy już przyzwyczailiśmy się do nowego trybu pracy i powoli zaczęliśmy wracać do biur, w lutym 2022 roku wybuchła wojna w Ukrainie. Znowu wśród pracowników zapanowała panika i strach, co przyniesie jutro. Niepewność, przerażenie i widmo wojny kolejny raz zmieniło postrzeganie naszej rzeczywistości i stosunku do pracy. Pracownicy zaczęli obawiać się o swoje miejsca zatrudnienia, a pracodawcy o dalsze prowadzenie swoich firm. Kompetencjami, które nabrały na znaczeniu, były przede wszystkim rezyliencja, czyli umiejętność lub proces dostosowywania się człowieka do zmieniających się warunków, zdolność do odzyskiwania utraconych lub osłabionych sił i odporność na działania szkodliwych czynników.
Sztuczna inteligencja (AI) stała się jednym z najważniejszych trendów w dzisiejszym świecie. W ciągu ostatnich kilku lat AI znacznie się rozwinęła i znalazła zastosowanie w wielu dziedzinach życia, takich jak przemysł, edukacja, medycyna i wiele innych. Coraz częściej zastępuje pracowników w prostych powtarzalnych czynnościach (na przykład produkcyjnych), ale też w analizowaniu danych (jest w stanie przetworzyć bezbłędnie ogromną ilość danych).
W medycynie AI jest wykorzystywana do diagnozowania chorób, analizy badań laboratoryjnych i przewidywania wyników leczenia. W przemyśle pomaga w zapobieganiu wypadkom, przewidywaniu awarii maszyn i optymalizacji procesów produkcyjnych. Natomiast w edukacji AI jest wykorzystywana do personalizacji procesu nauczania, umożliwiając uczniom dostosowanie tempa nauki do swoich potrzeb.
Ostatnio dużą popularnością cieszy się również Chat GPT. ChatGPT to duży model językowy szkolony przez OpenAI, który wykorzystuje architekturę GPT-3.5. Jest to narzędzie, które pozwala na generowanie tekstu na różne tematy i w różnych stylach. Jest on oparty na uczeniu maszynowym i został szkolony na dużych zbiorach danych tekstowych, co pozwala mu na generowanie naturalnych i spójnych wypowiedzi. ChatGPT może być wykorzystany w wielu różnych celach. Może służyć jako narzędzie do generowania treści na stronach internetowych, w aplikacjach mobilnych, w mediach społecznościowych i w innych miejscach, gdzie wymagana jest automatyczna generacja tekstu. Może również służyć jako asystent wirtualny, który odpowiada na pytania użytkowników i pomaga im w rozwiązywaniu problemów.
Musimy jednak pamiętać, że sztuczna inteligencja nie posiada inteligencji emocjonalnej, empatii, czy też kreatywności. To właśnie te kompetencje będą coraz częściej poszukiwane przez pracodawców. Kompetencje, których nie będzie posiadał komputer czy też maszyna, czyli tak zwane kompetencje miękkie.
Kompetencje miękkie to cechy psychofizyczne oraz umiejętności społeczne i interpersonalne, mające związek z osobowością danej osoby i mające bardziej subiektywną naturę, dlatego trudniej je zmierzyć. Przykładami kompetencji miękkich może być adaptacja do zmian czy też właśnie kreatywność.
Według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego „Kompetencje pracowników dziś i jutro” najczęściej poszukiwanymi kompetencjami przez pracodawców są:
Jak widzimy, głównymi kompetencjami, które są teraz poszukiwane na rynku pracy, są kompetencje miękkie. Co ciekawe, to również kompetencje miękkie należą do najczęściej wskazywanych jako te o wyraźnym znaczeniu w przyszłości. Tutaj najczęściej wymienianymi wśród pracodawców kompetencjami są: działanie w sytuacji niepewności, współpraca z innymi, kreatywność czy też branie odpowiedzialności.
Należy również podkreślić, że to właśnie te są kompetencjami, które odróżniają nas od sztucznej inteligencji. Dlatego też ich znaczenie cały czas na rynku pracy rośnie. I to właśnie na te kompetencje warto postawić w procesach rozwojowych, zarówno z punktu widzenia pracodawców jak i kandydatów do pracy.
Po pierwsze, warto pamiętać o Modelu 70:20:10. Został on stworzony w połowie lat 90. na podstawie badań i doświadczeń Morgana McCalla, Roberta Eichingera i Michaela Lombarda. Mówi o tym, że:
Polecam na samym początku zacząć od szkoleń lub kursów (tradycyjnych lub on-line) związanych z wybraną kompetencja. Dzięki nim zdobędziemy wiedzę – podstawę merytoryczną, która przyda się na dalszych etapach rozwoju. Następnie możemy poprosić kolegę lub przełożonego w pracy, aby pokazał nam, jak daną kompetencję wykorzystuje w pracy. Potem prosimy o przydzielenie zadania związanego właśnie z tą kompetencją.
Jak widzimy jedno, co jest ostatnio pewne to zmiana. Dlatego też warto śledzić transformacje zachodzące na świecie, a co za tym idzie, na rynku pracy. A także być otwartymi na ciągłe poszerzanie wiedzy i tak zwane Lifelong learning, czyli naukę przez całe życie. Dzięki temu zawsze będziemy pracownikami poszukiwanymi na rynku pracy.
RocketJobs.pl opublikował raport „Jak pracować, by nie żałować?”, poświęcony żalu zawodowemu pokoleń Z i Y na rynku pracy. Jak wynika z naszych badań i rozmów z przedstawicielami tych generacji, jednym z powodów żalu jest brak rozwijania własnych kompetencji przez pracowników white collars. Jakich wyborów jeszcze żałują Zetki i Igreki w związku z pracą? A co ich cieszy i motywuje? Tego dowiecie się z naszego raportu, którego partnerem merytorycznym jest SWPS Innowacje.
Współzałożycielka firmy Sigmund Polska
Wspiera firmy w badaniu kompetencji i potencjału pracowników oraz kandydatów do pracy, jak i również w opracowywaniu procesów HR-owych – w tym układaniu procesów rekrutacyjnych, indywidualnych planów rozwoju pracowników, wdrażaniu oceny pracowniczej, badaniach satysfakcji i zaangażowania pracowników. Trener biznesu i wykładowca. Autorka licznych artykułów i książek, w tym ostatniej "Rekrutacja oparta na kompetencjach. Znajdź i rozwijaj idealnego pracownika" oraz podcastu "Newsy z rynku pracy".
Komentarze