Pojechałam na drugi koniec Europy, żeby... popracować. 10 rzeczy, których nauczyło mnie workation

O zaletach i wyzwaniach związanych z pracą w zespołach rozproszonych opowiada Adam Trzaska, który w ASTEK Polska ma kilkuletnie doświadczenie w kierowaniu takimi zespołami.
Choć wiele zmieniło się w tej materii z powodu pandemii, to sama idea pracy zdalnej nadal jest źródłem zaciętych dyskusji.
Z pewnością są wśród nas tacy, którzy przebyli drogę organizacji pracy zdalnej “na własną rękę”, kierując się instynktem, własną wiedzą i możliwościami organizacji oraz ci, którzy otrzymali kompleksowe wsparcie i zestaw instrukcji, jak pogodzić brak kontaktu face-to-face z utrzymaniem dobrej współpracy i efektywności.
Doświadczenie w pracy zdalnej w różnym charakterze – testera w zespołach Quality Assurance, a później lidera zespołów oraz koordynatora testów zaowocowało w roku 2019, gdy znaczna część korporacji oraz instytucji zadawała sobie to samo pytanie – “Jak teraz będziemy działać?”.
Po wielu interesujących spotkaniach, wysłuchaniu problemów oraz radach, których mogłem udzielić, pragnę podzielić się moimi spostrzeżeniami na temat organizacji pracy na odległość. W czasie, gdy niektórzy z nas mają obawy, czy jeszcze kiedykolwiek będą musieli wrócić do biura, podczas gdy inni martwią się, czy jeszcze kiedyś będą zmuszeni pracować zdalnie.
Samo organizowanie pracy można podzielić na dwie sfery – materialną, rozumianą jako sprzętowe i technologiczne wsparcie pracy poprzez zapewnienie odpowiednich narzędzi i infrastruktury oraz niematerialną, wyrażoną w metodach zarządzania pracą, komunikacji, relacjach międzyludzkich oraz motywacją.
Praca na odległość stanowi poważne wyzwania dla wszystkich stron – począwszy od pomysłu na jej realizację oraz regulacji prawnych, poprzez migrację środowiska pracy, aż po rzetelną i efektywną realizację. Tym niemniej, w kontekście organizacyjnym jest bardzo atrakcyjną formą realizacji obowiązków. Jej zalety to m.in.
Oznacza to również korzyści z pespektywy kierowania pracownikami, m.in.
Są to zatem wzajemne korzyści dla pracowników, pracodawcy, ale też zespołu i lidera, ponieważ umiejętnie zarządzane, niwelują ryzyko dezorganizacji pracy z pozornie błahych powodów.
Należy zauważyć, że praca zdalna niesie za sobą również pewne ryzyka:
Trudności z pracą zdalną mogą występować z różnych powodów. Może to być podyktowane ograniczonymi umiejętnościami w wykorzystaniu nowoczesnych technologii, ale równie dobrze może być sprzeczne z mocno społeczną naturą niektórych osób. W poszczególnych przypadkach, problemy pracownikowi mogą sprawiać niesprzyjające warunki do pracy w domu. W zasadzie możliwości jest wiele, ale ważne jest, aby pracownik otrzymał dopasowane do jego potrzeb wsparcie.
Oto czynniki mające znaczny wpływ na jakość pracy zdalnej:
Są one uniwersalne dla większości popularnych zawodów. Warto też wziąć pod uwagę, że istnieją profesje, które adaptują pracę zdalną łatwiej, z trudnościami lub w ogóle nie mogą w taki sposób funkcjonować.
O samej koncepcji pracy zdalnej mówiło się już wiele lat temu. W jednym z odcinków programu Sonda, autorzy poruszali ten temat już w 1987 roku. Możecie o tym posłuchać TUTAJ (LINK: Sonda – Czerwona fala – 409 – 12.03.1987 ).
A co Wam przyniosło korzyści lub przysporzyło problemów w związku z pracą zdalną?
Podzielcie się informacją w komentarzach!
*art. sponsorowany
Źródło zdjęcia głównego: Unsplash@Ian Harber
Service Coordinator
Od ponad 6 lat pracuje w ASTEK Polska. Posiada kilkuletnie doświadczenie w kierowaniu zespołami rozproszonymi.
Komentarze