TikTok podbija świat. Kto z niego korzysta i jakie treści są najpopularniejsze?

TikTok podbija świat. Kto z niego korzysta i jakie treści są najpopularniejsze? fot. Shutterstock.com / Kaspars Grinvalds

Kto korzysta z TikToka? I jakie treści są najpopularniejsze na tej platformie? Ostatni raport autorstwa agencji GetHero i SWPS dostarczył sporej dawki wiedzy na temat tego medium. Pokazał m. in. kto jest użytkownikiem TikToka i jacy twórcy cieszą się największą popularnością. Dane mogą zaciekawić zarówno oglądających, jak i początkujących influencerów, którzy chcą wypromować się na TikToku.

Ci, którzy dotąd traktowali TikToka jako źródło głównie viralowych, zabawnych filmików z pewnością będą zaskoczeni, jak ogromne znaczenie może mieć ta aplikacja dla rozwoju ich biznesu. I choć korzystają z niego głównie młodzi, eksperci podkreślają, że jest to miejsce dla wszystkich. Dopasowanie dotychczasowej komunikacji do stylu platformy może wymagać czasu. Mimo tego użytkownicy szukający autentyczności i tego, co zaspokoi ich potrzeby, utwardzają w przekonaniu, że naprawdę warto.

Kim są polscy użytkownicy TikToka?

Wspomniany raport został przygotowany we współpracy agencji GetHero i Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS w Warszawie. Jego celem było przedstawienie podobieństw i różnic występujących wśród reprezentantów pokoleń najczęściej korzystających z aplikacji. Analiza tych informacji pozwoliła określić, kim są użytkownicy TikToka w Polsce. Badanie prowadzono w formie ankiety online od 13 marca do 4 maja 2022 r. z użyciem metody ilościowej. Wzięło w nim udział 737 respondentów – najmłodszy miał 15 lat, podczas gdy najstarszy – 60. Podzielono ich na trzy grupy: młodszą (w wieku od 15 do 18 lat), pośrednią (w wieku od 19 do 25 lat) i starszą (w wieku powyżej 26 lat). Dodatkowym kryterium było miejsce zamieszkania. Badani użytkownicy to w dużej mierze przedstawiciele pokolenia Z, urodzeni w latach 1997-2012, a także wypierająca je ostatnia generacja T, czyli urodzonych po 2012 roku.

TikTok, Technologia i Twórczość – czym jest generacja T?

Social media stały się stałym elementem codzienności, a za zmiany zachodzące w przestrzeni internetowej jest odpowiedzialna głównie Generacja T. To ostatnie pokolenie, którego aktywność opiera się na trzech filarach – TikTok, Technologia i Twórczość.

TikTok jako platforma doprowadził do prawdziwej rewolucji video i zglobalizował kategorie pojawiających się treści w ramach pionowego formatu. Technologia natomiast, poprzez swoje zaawansowanie i powszechność, oferuje łatwy dostęp do urządzeń mobilnych i stwarza możliwość korzystania ze wspomnianej aplikacji w nieograniczony sposób. To użytkownik decyduje, gdzie i kiedy to robi — wystarczy dostęp do internetu i pobrana apka. Różnego rodzaju filtry i nakładki w niej dostępne urozmaicają video i sprawiają, że przekaz staje się efektowny i atrakcyjny w oczach odbiorców. Ostatni filar, czyli Twórczość, może być rozumiany na wiele sposobów. Zalicza się do niej tworzenie nowych treści i generowanie trendów. A także powielanie i adaptowanie już znanych pomysłów, nadając im nowy wymiar.

Można powiedzieć, że generacja T to połączenie ludzi, które dziś nie wyobrażają sobie życia bez technologii, a TikTok jest dla nich tak oczywistym medium, jak codzienne mycie zębów. Dla przypomnienia, pokolenie Z, czyli urodzonych po 1997 roku, określanych także jako pokolenie internetowe, wychowywało się w dobie sieci i social mediów, jednak nie przypisują one TikTokowi takiego znaczenia. Tak samo jest z generacją millenialsów, czyli pokoleniem Y urodzonym między 1981 a 1996 rokiem. Oni również wiedzą, czym jest smartfon i facebook, ale wspomniana platforma nie odgrywa w ich życiu tak ważnej roli, jak w generacji T. Chociaż warto pamiętać, że istnieją wyjątki…

Na kim przeprowadzono badania do raportu? Średnia wieku użytkowników TikToka od początku jego istnienia

Ze względu na to, że TikTok zrzesza różne pokolenia, nie tylko najmłodsze, użytkowników aplikacji podzielono na trzy grupy wiekowe:

  • 15-18 lat – to grupa najchętniej oglądająca trendy (22 proc.), która podąża za modą, ponieważ chce być na bieżąco,
  • 19-25 lat – to średnia wieku, obejmująca wielbicieli treści comedy; ich zainteresowanie zabawnymi materiałami jest większe niż trendami;
  • 26 lat i więcej – czyli najstarsi użytkownicy TikToka, którzy preferują głównie oglądanie formatów comedy (20,4 proc.) i treści edukacyjnych (8,5 proc.).

Biorąc pod uwagę, że TikTok podbija social media od kilku lat, można zauważyć, że średnia wieku użytkowników platformy szybko wzrasta. Jednak blisko 60% korzystających z niej od początku to osoby poniżej 18 roku życia. Badanie pokazało, że kobiety zdominowały platformę w początkowym okresie jej istnienia. Natomiast więcej mężczyzn rozpoczęło swoją przygodę z TikTokiem pomiędzy 2020 a 2021 roku, na co mógł wpłynąć wybuch pandemii. Liczba panów na platformie rośnie, jak również ilość twórców i dedykowanych im treści.

Jak często użytkownicy korzystają z TikToka?

Oprócz tego, że TikTok ma liczne grono wielbicieli od samego początku istnienia aplikacji w Polsce, istotna jest również częstotliwość i okoliczności korzystania z platformy. Blisko 40 proc. z nich przegląda video… cały czas! Kolejne 40 proc. robi to w wolnym czasie, a głównym powodem jest chęć dostarczenia rozrywki. Pozostałe 20 proc. użytkowników korzysta z TikToka po pracy lub szkole. Odpowiedzi ankietowanych pozwalają na wniosek, że użytkowanie aplikacji jest spontaniczne, często związane z aktualnym humorem.

Za co najbardziej użytkownicy lubią TikToka? Najpopularniejsze treści i twórcy

Badani użytkownicy zgodnie odpowiedzieli, że TikTok to przede wszystkim miejsce do zabawy (33,6 proc.) oraz odpoczynku i relaksu (31,1 proc.). Warto dodać, że większość z nich zwraca uwagę raczej na konsumpcję treści niż możliwość ich tworzenia. A jak zdobyć popularność na TikToku? Na platformie jest dostępnych wiele treści ukazujących trendy w internecie. Warto się nimi kierować i dodatkowo znaleźć niszę, której poszukują użytkownicy.

Algorytm TikToka analizuje aktywność użytkownika i pokazuje mu treści dopasowane do jego preferencji. Z tego powodu zakładka „Dla Ciebie” jest najczęściej klikana. Co się pod nią kryje u przeciętnego Kowalskiego? Do najczęściej oglądanych kategorii treści należą comedy i trendy. Rodzaj przeglądanego contentu zależy głównie od wieku, preferencji i potrzeb, chociaż płeć również może mieć znaczenie. Kobiety częściej przeglądają trendy, POV (ang. point of view, czyli punkt widzenia danej osoby) oraz nagrania dotyczące pielęgnacji i makijażu. Z kolei mężczyźni przeglądają konta znanych twórców i lifehacki.

Ogromnym powodzeniem cieszą się również edukacyjne video z różnych dziedzin. Użytkownicy lubią czerpać wiedzę z prostych filmików, co pokazuje popularność hashtagu #EduTok. W momencie wydania raportu, jego liczba oznaczeń wynosiła ponad 150 bilionów. Wśród obszarów, z których czerpano wiedzę poprzez portal, najczęściej wskazywano: gotowanie, lifehacki, wydarzenia na świecie, edukację seksualną i pielęgnację.

Kim są najpopularniejszy TikTokerzy w Polsce?

Ranking Top 5 twórców wygląda następująco:

  1. neffatibrothers, czyli Jamil Jamel Neffati – to komediowi bliźniacy, których obserwuje ponad 18 mln widzów. Codziennie dostarczają ogromnej dawki humoru!
  2. Twins Style – to również bliźniacy tworzący zabawne, ale i przemyślane treści. Obserwuje ich ponad 15 mln osób.
  3. Jeleniewska to prawdziwa królowa polskiego TikToka z 13 mln fanów. Rozwija karierę w świecie marketingu i słynie z zabawy różnego rodzaju efektami dostępnymi na platformie.
  4. Marley to mistrzyni lip-sync. Na co dzień ogląda ją 9 mln użytkowników, (przypominając laikom, lip-sync to nagranie, w którym twórca tańczy i udaje, że śpiewa). Marley nagrywa również filmiki tanecznie i zabawne wideo.
  5. Zusje – zawodniczka MMA, której chyba nie trzeba przedstawiać. Ma grono 8 mln obserwujących i na swoim koncie opowiada nie tylko o świecie wspomnianej dyscypliny sportowej.

Zaraz za Zusje jest Robert Lewandowski, który, oprócz tego, że dzieli się swoją pasją i sukcesami, również bawi i pokazuje fragmenty życia codziennego. 

Wymienieni twórcy zawdzięczają popularność na TikToku nie swym nazwiskom, a pracy i zaangażowaniu w tworzenie więzi z odbiorcami. To oni wyznaczają najnowsze trendy na TikToku i kreują nową rzeczywistość.

TikTok – czy warto z niego korzystać?

TikTok to miejsce, które kojarzy się głównie z rozrywką. Jednak stanowi także prawdziwą kopalnię wiedzy i pomysłów, które użytkownicy wdrażają w życie. Większość oglądających zna i rozpoznaje konta marek oraz firm, które udzielają się na platformie. Aplikacja oferuje wiele atrakcji, wśród których należy wymienić dostarczanie emocji i poprawę nastroju. A także edukowanie oraz możliwość promowania produktów lub usług swojej firmy w oryginalny sposób.

Jak podkreśla Sylwia Chada, general manager TikToka w Polsce i Europie, aplikacja ma efektywne rozwiązania dla biznesu. Może dać to, czego potrzebują klienci korzystający z innych platform mediowych. Zwraca też uwagę, że jego algorytm uczy się zainteresowań użytkowników, dzięki czemu dopasowuje odpowiednie treści i zaskakuje tym, co jeszcze warto odkryć. Zdaniem pani manager, TikToka można traktować jako alternatywę dla codziennej prasówki oraz źródło innowacji i nowych punktów stylu z potencjalnym konsumentem.

Nie bez powodu korzystają z niego nawet tacy giganci jak Samsung, Xiaomi czy Red Bull Polska. Tym tropem idą też sieci drogeryjne i producenci kosmetyków, np. Rossmann, Only Bio czy Bielenda. Warto dodać, że na polskim TikToku w pierwszej trójce z największą liczbą followersów jest konto polskiej Policji. Znajdują się na nim zarówno treści edukacyjne, jak i video z przymrużeniem oka.

TikTok dla wszystkich

Wśród cech aplikacji, które nie podobają się niektórym użytkownikom, jest to, że TikTok gromadzi sporą ilość danych swoich użytkowników i jest zakazany lub ograniczony w niektórych krajach. Niektórzy wymieniają też, że zabiera sporo czasu. Jednak to może tylko świadczyć o tym, jak wciągające i angażujące treści tam się znajdują.

Na koniec warto przypomnieć, że opisywana platforma scala pokolenia i stwarza wiele możliwości dla każdego, niezależnie czy jest przedstawicielem pokolenia Y, Z czy T.  Z kolei liczne zalety korzystania z TikToka przemawiają za daniem mu szansy. Można podkreślić, że najzdrowiej robić to w kontrolowany i świadomy sposób.


Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock.com / Kaspars Grinvalds

RocketSpace.pl

RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze