Jak firmy mogą wspierać pracowników z Ukrainy?

Jak firmy mogą wspierać pracowników z Ukrainy?

Agnieszka Ciecwierz

Agnieszka Ciećwierz, współzałożycielka firmy Sigmund Polska. Wspiera firmy w badaniu kompetencji i potencjału pracowników oraz kandydatów do pracy, jak i również w opracowywaniu procesów HR-owych- w tym układaniu procesów rekrutacyjnych, indywidualnych planów rozwoju pracowników, wdrażaniu oceny pracowniczej, badaniach satysfakcji i zaangażowania pracowników. Trener biznesu i wykładowca. Autorka licznych artykułów i książek, w tym ostatniej „Rekrutacja oparta na kompetencjach. Znajdź i rozwijaj idealnego pracownika”.

________________________________________________________________________________________________

Po prawie dwóch latach walki ze światową pandemią COVID-19 i wyzwaniami z nią związanymi, nastąpiło kolejne tąpnięcie – wojna w Ukrainie. Sytuacja w Ukrainie – wojna i ruch emigracyjny osób uciekających do naszego rodzinnego kraju stanowi dla nas duży problem i kolejne wyzwanie, z którym – jako zespoły HR-owe – musimy się zmierzyć. Istotnym problemem jest umiejętne wsparcie zarówno pracowników z Ukrainy (tych stałych oraz nowo zatrudnionych), jak i również wszystkich pozostałych. Jak zatem umiejętnie do tego podejść?

 

  1. Empatia i zrozumienie.

Po pierwsze warto zacząć od empatycznego podejścia. Każdy z nas reaguje inaczej na sytuacje stresowe – jedni się załamują, drudzy starają wypierać niewygodną rzeczywistość. Dajmy zatem naszym pracownikom przestrzeń na dzielenie się swoimi uczuciami i obawami. 

 

       2. Zapytajmy.

Zapytajmy wprost, jak możemy pomóc, czego oczekują od nas „nasi ludzie”, co możemy dla nich zrobić w tym trudnym czasie. Dzięki temu, nasze działania będą dostosowane do realnych potrzeb, a nie tego, co „nam się wydaje”.  Dla przykładu podaję działania kilku firm: pomoc w zorganizowaniu transportu rodziny z Ukrainy do Polski, dodatkowe wsparcie finansowe, paczki z żywnością i ubraniami dla osób z Ukrainy, które mieszkają tymczasowo u pracowników, pomoc formalna związana z legalnym pobytem na terenie Polski, wsparcie psychologiczne, itp.

Zobaczcie także: Sygnały ostrzegawcze na rozmowie kwalifikacyjnej przed pracą w danej firmie

 

        3. Zadbajmy o zdrowie psychiczne.

Bardzo istotnym elementem, o którym nie możemy zapomnieć jest zdrowie psychiczne naszych pracowników. Zarówno osoby pracujące już w naszej organizacji, jak i osoby nowo zatrudnione w wyniku emigracji potrzebują wsparcia psychologicznego. Każdy z nas przeżywa sytuację, która rozgrywa się tak blisko naszego kraju. Towarzyszą nam różne emocje, często kumulowane przez wiele dni. Pamiętajmy też, że pandemia również odcisnęła swoje piętno na naszej kondycji psychicznej. Warto zatem pomyśleć o zorganizowaniu spotkania z psychologiem, który wesprze naszych pracowników w tym trudnym czasie. Mogą być to zarówno sesje indywidualne, jak i forma warsztatów. Warto pomyśleć również o tym, aby te spotkania nie były jednorazowe, a zamieniły się w długotrwałą pomoc. 

 

          4. Nie nakręcajmy spirali strachu.

Warto uczulić naszych pracowników na dezinformację oraz fake newsy, którymi teraz zalewany jest internet. Sami również nie nakręcajmy spirali strachu i starajmy się myśleć zdroworozsądkowo. Ciekawym aspektem w tym temacie będzie przeprowadzenie warsztatów na temat szerzenia dezinformacji w social mediach, tak, aby nasi pracownicy zdali sobie sprawę, że nie wszystko co czytają jest prawdą oraz nauczyli się, jak odróżniać fakeowe informacje od tych prawdziwych.

Podsumowując – pamiętajmy o dostosowaniu naszych działań do oczekiwań naszych pracowników, empatii, zrozumieniu oraz zdrowym rozsądku. Nie zapominajmy o wsparciu psychicznym i starajmy się – chociaż w pracy – dać im namiastkę bezpieczeństwa.

________________________________________________________________________________________________

Źródło zdjęcia głównego: Unsplash@CoWomen

RocketSpace.pl

RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze