Marketing w branży edukacyjnej
Od kilku lat w Polsce dominuje niż demograficzny, który mocno wpływa na działanie placówek edukacyjnych. Szkoły, przedszkola czy żłobki coraz bardziej muszą starać się, aby pozyskać ucznia – szczególnie w przypadku, kiedy to rodzic sam finansuje pobyt dziecka w placówce. Jak w takim razie przekonać rodziców i zachęcić ich do zapisu?
Spis treści
Autorką tekstu jest Natalia Wróbel, Project Manager w agencji marketingowej dreamlike. Z branżą marketingową i edukacyjną związana od 4 lat. Z agencją dreamlike współpracuje od początku jej działalności, gdzie z resztą teamu robią piękne rzeczy, które dają efekty. Zwolenniczka prostej i proklienckiej komunikacji – nie lubi mówić do klientów pojęciami, których nie rozumieją. Wolne chwile spędza najchętniej na koncertach, ucząc się szyć na maszynie, bądź kosztując nowe kraftowe piwa.
1. Zdefiniuj grupę docelową
Przed rozpoczęciem działań w sieci – bez względu na branżę – zastanów się, po co, dlaczego te działania podejmujesz? Do kogo powinny one docierać i jaką wartość nieść? Zachęcam Cię do określenia grupy docelowej, czyli zdefiniowania, kto może być potencjalnie zainteresowany zapisaniem dziecka do Twojej placówki, a kolejno wyodrębnieniem cech wspólnych takich osób. Wartościowa będzie również analiza tych rodziców, które takie kroki już podjęli. Zastanów się, co może te osoby łączyć i co ich charakteryzuje – będzie to bardzo przydatne przy planowaniu kolejnych działań!
Możesz pomyśleć, że łatwo powiedzieć, a trudniej zrobić. Dlatego żeby nie być gołosłowną, przygotowałam przykład: skoro mówimy o prywatnych szkołach, przedszkolach czy żłobkach – pierwszym kryterium są finanse. Nie każdy rodzic będzie w stanie pokryć wysokość czesnego. Drugim – niby oczywistym, ale również ważnym kryterium, jest lokalizacja – jeśli Twoja placówka mieści się np. na obrzeżach większego miasta być może warto sprawdzić dojazd z miast ościennych i zastanowić się, czy jakaś grupa osób nie została pominięta, a może być zainteresowana ofertą. Kolejno możesz skupić się na określeniu wieku dzieci oraz innych czynnikach – im dokładniej określisz profil grupy docelowej, tym lepiej!
2. Znajdź wyróżniki
Kluczowym czynnikiem, na jaki powinieneś zwrócić uwagę przed rozpoczęciem działań promocyjnych, są wartości i cechy, które odróżniają Cię od konkurencji i mogą być ważne dla rodziców. Być może będzie to silny nacisk na działania proekologiczne, duża pula godzin nauki angielskiego, lekcje w małych grupach, zajęcia z gry na instrumentach, a może z robotyki? Zastanów się, co może być dla nich istotne i zacznij pokazywać się od najlepszej strony! Polecam również przeprowadzić analizę konkurencji – sprawdź, co oferują inne placówki w okolicy oraz w jaki sposób prowadzą swoją komunikację. Może ich oferta w rzeczywistości jest dużo słabsza, jednak potrafią się dobrze wypromować i każdą cechę pokazać jako atut? Weź to pod uwagę – kreowanie wizerunku na zewnątrz ma obecnie ogromne znaczenie!
3. Daj się zapamiętać – postaw na branding
Wyżej pisałam o wartościach, ale czas zastanowić się, czy to wystarczy, aby Twoja marka została zapamiętana? Niekoniecznie – warto zadbać również całościowo o branding, czyli odpowiednią nazwę i identyfikację wizualną. Jeśli wydaje Ci się to głupie, to pomyśl o markach takich jak Play czy Pepsi. To, że od razu wyobrażamy sobie kolorystykę i logo, to nie przypadek – to efekt starannie zaplanowanej i egzekwowanej strategii marki. Nawet jeśli prowadzisz małą szkołę czy żłobek – powinieneś o to zadbać. Oczywiście na identyfikację wizualną składa się wiele elementów – od loga, kolorystyki, fontów po grafiki, ulotki, banery, wszelkie inne materiały. Opracowanie pewnych założeń względem marki pozwala na utrzymanie jej spójności. Zobacz tutaj, jak może wyglądać przykładowa identyfikacja wizualna dla żłobka – określiliśmy w niej najważniejsze elementy, które znacząco ułatwiły przygotowywanie kolejnych materiałów graficznych i promocyjnych.
Jeśli Twoja placówka jest miejscem dla dzieci, warto podkreślić to w materiałach. Współpracując z jednym z naszych klientów z branży edukacyjnej wykreowaliśmy brand heroes, którzy są wyróżnikiem marki i jej wizytówką. Na poniższych grafikach widać Polę i Jasia, którzy zostali zaprojektowani na potrzeby polskiej szkoły internetowej dla dzieci. Postanowiliśmy umieszczać te postacie na różnych materiałach marki, w tym również w postach na Facebooku – dzięki czemu brand heroes towarzyszą dzieciom w nauce i prezentują zmiany zachodzące w szkole. Jest to oczywiście również doskonały wyróżnik na tle konkurencji.
Jaś i Pola – brand heroes marki Polonijka Polonijna Szkoła Podstawowa
4. Buduj relację
Nie zapominaj o tym, co najważniejsze – relacjach. I nie chodzi tutaj tylko o to, co jest w standardzie, czyli rozmowy z rodzicami na zebraniach czy przekazywanie ogłoszeń. Wykorzystaj ogromny potencjał, jaki drzemie w social mediach. Pokazuj szkołę, codzienne zajęcia i osiągnięcia uczniów na swoim fanpage’u, a gwarantuję, że aktywność rodziców wzrośnie, a co za tym idzie – Twoje zasięgi również! Udostępniane posty pozwalają na dotarcie do szerszego grona odbiorców, a rodzice chętnie chwalą się sukcesami pociech. Fanpage powinien być miejscem, przez które będziesz kreować wizerunek placówki. Warto o to zadbać, a z biegiem czasu sama rekrutacja do szkoły również będzie prostsza – bo możesz docierać do rodziców, którzy mają jeszcze za małe dzieci, żeby je zapisać, ale już będą wiedzieć, jaką decyzję podjąć za rok. Musisz pamiętać, że budowanie wizerunku i zaufania do szkoły to złożony i czasochłonny proces, ale warto o niego zadbać na wielu poziomach – nie tylko przez to, co dzieje się w szkole, ale również w sieci 🙂
5. Wykorzystaj działania online do rekrutacji
Zastanawiasz się, czy działania w sieci mogą pomóc w pozyskaniu nowych uczniów? Zdecydowanie tak! Kiedy masz już określoną grupę docelową, kluczowe wartości, identyfikację oraz budujesz relacje z rodzicami – doskonałym uzupełnieniem działań będą kampanie reklamowe.
Platform reklamowych online jest bardzo wiele, jednak w przypadku szkół, przedszkoli czy żłobków dobrze sprawdza się Facebook Ads i Google Ads. To dwa osobne narzędzia, które jak już niejednokrotnie sprawdziliśmy – mogą doskonale się uzupełniać. Dzięki odpowiedniej konfiguracji możemy dokładnie sprecyzować, komu powinna wyświetlać się nasza reklama oraz jaki efekt powinna wywołać (np. wiadomość na messengerze, pozostawienie danych kontaktowych na landing page, polubienia fanpage itp.). Szczerze polecam przetestować takie kampanie przy kolejnych działaniach promocyjnych czy rekrutacyjnych.
Podsumowanie
Na temat każdej z tych porad mogłabym napisać jeszcze niejeden artykuł, jednak chciałam zasygnalizować najważniejsze aspekty, jakie warto wziąć pod uwagę rozpoczynając działania promocyjne. Zachęcam Cię do pracy w zakresie marketingu w sposób przemyślany, do stworzenia strategii i określenia celów – tak, aby działać skutecznie i z odpowiednim zwrotem z inwestycji.
Wiem, że nie każdy chce/ potrafi/ ma czas zajmować się promocją, dlatego jeśli czujesz się niepewnie, lub też po prostu chcesz skonsultować swój plan – możesz śmiało się kontaktować, a wspólnie z całym zespołem dreamlike znajdziemy optymalne rozwiązanie 🙂
Komentarze