Zetki są roszczeniowe, a starsi pracownicy cenią "kulturę zapie*dolu"? Tego oczekują różne pokolenia na rynku pracy

Kto korzysta z TikToka? I jakie treści są najpopularniejsze na tej platformie? Ostatni raport autorstwa agencji GetHero i SWPS dostarczył sporej dawki wiedzy na temat tego medium. Pokazał m. in. kto jest użytkownikiem TikToka i jacy twórcy cieszą się największą popularnością. Dane mogą zaciekawić zarówno oglądających, jak i początkujących influencerów, którzy chcą wypromować się na TikToku.
Spis treści
Ci, którzy dotąd traktowali TikToka jako źródło głównie viralowych, zabawnych filmików z pewnością będą zaskoczeni, jak ogromne znaczenie może mieć ta aplikacja dla rozwoju ich biznesu. I choć korzystają z niego głównie młodzi, eksperci podkreślają, że jest to miejsce dla wszystkich. Dopasowanie dotychczasowej komunikacji do stylu platformy może wymagać czasu. Mimo tego użytkownicy szukający autentyczności i tego, co zaspokoi ich potrzeby, utwardzają w przekonaniu, że naprawdę warto.
Wspomniany raport został przygotowany we współpracy agencji GetHero i Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS w Warszawie. Jego celem było przedstawienie podobieństw i różnic występujących wśród reprezentantów pokoleń najczęściej korzystających z aplikacji. Analiza tych informacji pozwoliła określić, kim są użytkownicy TikToka w Polsce. Badanie prowadzono w formie ankiety online od 13 marca do 4 maja 2022 r. z użyciem metody ilościowej. Wzięło w nim udział 737 respondentów – najmłodszy miał 15 lat, podczas gdy najstarszy – 60. Podzielono ich na trzy grupy: młodszą (w wieku od 15 do 18 lat), pośrednią (w wieku od 19 do 25 lat) i starszą (w wieku powyżej 26 lat). Dodatkowym kryterium było miejsce zamieszkania. Badani użytkownicy to w dużej mierze przedstawiciele pokolenia Z, urodzeni w latach 1997-2012, a także wypierająca je ostatnia generacja T, czyli urodzonych po 2012 roku.
Social media stały się stałym elementem codzienności, a za zmiany zachodzące w przestrzeni internetowej jest odpowiedzialna głównie Generacja T. To ostatnie pokolenie, którego aktywność opiera się na trzech filarach – TikTok, Technologia i Twórczość.
TikTok jako platforma doprowadził do prawdziwej rewolucji video i zglobalizował kategorie pojawiających się treści w ramach pionowego formatu. Technologia natomiast, poprzez swoje zaawansowanie i powszechność, oferuje łatwy dostęp do urządzeń mobilnych i stwarza możliwość korzystania ze wspomnianej aplikacji w nieograniczony sposób. To użytkownik decyduje, gdzie i kiedy to robi — wystarczy dostęp do internetu i pobrana apka. Różnego rodzaju filtry i nakładki w niej dostępne urozmaicają video i sprawiają, że przekaz staje się efektowny i atrakcyjny w oczach odbiorców. Ostatni filar, czyli Twórczość, może być rozumiany na wiele sposobów. Zalicza się do niej tworzenie nowych treści i generowanie trendów. A także powielanie i adaptowanie już znanych pomysłów, nadając im nowy wymiar.
Można powiedzieć, że generacja T to połączenie ludzi, które dziś nie wyobrażają sobie życia bez technologii, a TikTok jest dla nich tak oczywistym medium, jak codzienne mycie zębów. Dla przypomnienia, pokolenie Z, czyli urodzonych po 1997 roku, określanych także jako pokolenie internetowe, wychowywało się w dobie sieci i social mediów, jednak nie przypisują one TikTokowi takiego znaczenia. Tak samo jest z generacją millenialsów, czyli pokoleniem Y urodzonym między 1981 a 1996 rokiem. Oni również wiedzą, czym jest smartfon i facebook, ale wspomniana platforma nie odgrywa w ich życiu tak ważnej roli, jak w generacji T. Chociaż warto pamiętać, że istnieją wyjątki…
Ze względu na to, że TikTok zrzesza różne pokolenia, nie tylko najmłodsze, użytkowników aplikacji podzielono na trzy grupy wiekowe:
Biorąc pod uwagę, że TikTok podbija social media od kilku lat, można zauważyć, że średnia wieku użytkowników platformy szybko wzrasta. Jednak blisko 60% korzystających z niej od początku to osoby poniżej 18 roku życia. Badanie pokazało, że kobiety zdominowały platformę w początkowym okresie jej istnienia. Natomiast więcej mężczyzn rozpoczęło swoją przygodę z TikTokiem pomiędzy 2020 a 2021 roku, na co mógł wpłynąć wybuch pandemii. Liczba panów na platformie rośnie, jak również ilość twórców i dedykowanych im treści.
Jak często użytkownicy korzystają z TikToka?
Oprócz tego, że TikTok ma liczne grono wielbicieli od samego początku istnienia aplikacji w Polsce, istotna jest również częstotliwość i okoliczności korzystania z platformy. Blisko 40 proc. z nich przegląda video… cały czas! Kolejne 40 proc. robi to w wolnym czasie, a głównym powodem jest chęć dostarczenia rozrywki. Pozostałe 20 proc. użytkowników korzysta z TikToka po pracy lub szkole. Odpowiedzi ankietowanych pozwalają na wniosek, że użytkowanie aplikacji jest spontaniczne, często związane z aktualnym humorem.
Badani użytkownicy zgodnie odpowiedzieli, że TikTok to przede wszystkim miejsce do zabawy (33,6 proc.) oraz odpoczynku i relaksu (31,1 proc.). Warto dodać, że większość z nich zwraca uwagę raczej na konsumpcję treści niż możliwość ich tworzenia. A jak zdobyć popularność na TikToku? Na platformie jest dostępnych wiele treści ukazujących trendy w internecie. Warto się nimi kierować i dodatkowo znaleźć niszę, której poszukują użytkownicy.
Algorytm TikToka analizuje aktywność użytkownika i pokazuje mu treści dopasowane do jego preferencji. Z tego powodu zakładka „Dla Ciebie” jest najczęściej klikana. Co się pod nią kryje u przeciętnego Kowalskiego? Do najczęściej oglądanych kategorii treści należą comedy i trendy. Rodzaj przeglądanego contentu zależy głównie od wieku, preferencji i potrzeb, chociaż płeć również może mieć znaczenie. Kobiety częściej przeglądają trendy, POV (ang. point of view, czyli punkt widzenia danej osoby) oraz nagrania dotyczące pielęgnacji i makijażu. Z kolei mężczyźni przeglądają konta znanych twórców i lifehacki.
Ogromnym powodzeniem cieszą się również edukacyjne video z różnych dziedzin. Użytkownicy lubią czerpać wiedzę z prostych filmików, co pokazuje popularność hashtagu #EduTok. W momencie wydania raportu, jego liczba oznaczeń wynosiła ponad 150 bilionów. Wśród obszarów, z których czerpano wiedzę poprzez portal, najczęściej wskazywano: gotowanie, lifehacki, wydarzenia na świecie, edukację seksualną i pielęgnację.
Kim są najpopularniejszy TikTokerzy w Polsce?
Ranking Top 5 twórców wygląda następująco:
Zaraz za Zusje jest Robert Lewandowski, który, oprócz tego, że dzieli się swoją pasją i sukcesami, również bawi i pokazuje fragmenty życia codziennego.
Wymienieni twórcy zawdzięczają popularność na TikToku nie swym nazwiskom, a pracy i zaangażowaniu w tworzenie więzi z odbiorcami. To oni wyznaczają najnowsze trendy na TikToku i kreują nową rzeczywistość.
TikTok to miejsce, które kojarzy się głównie z rozrywką. Jednak stanowi także prawdziwą kopalnię wiedzy i pomysłów, które użytkownicy wdrażają w życie. Większość oglądających zna i rozpoznaje konta marek oraz firm, które udzielają się na platformie. Aplikacja oferuje wiele atrakcji, wśród których należy wymienić dostarczanie emocji i poprawę nastroju. A także edukowanie oraz możliwość promowania produktów lub usług swojej firmy w oryginalny sposób.
Jak podkreśla Sylwia Chada, general manager TikToka w Polsce i Europie, aplikacja ma efektywne rozwiązania dla biznesu. Może dać to, czego potrzebują klienci korzystający z innych platform mediowych. Zwraca też uwagę, że jego algorytm uczy się zainteresowań użytkowników, dzięki czemu dopasowuje odpowiednie treści i zaskakuje tym, co jeszcze warto odkryć. Zdaniem pani manager, TikToka można traktować jako alternatywę dla codziennej prasówki oraz źródło innowacji i nowych punktów stylu z potencjalnym konsumentem.
Nie bez powodu korzystają z niego nawet tacy giganci jak Samsung, Xiaomi czy Red Bull Polska. Tym tropem idą też sieci drogeryjne i producenci kosmetyków, np. Rossmann, Only Bio czy Bielenda. Warto dodać, że na polskim TikToku w pierwszej trójce z największą liczbą followersów jest konto polskiej Policji. Znajdują się na nim zarówno treści edukacyjne, jak i video z przymrużeniem oka.
Wśród cech aplikacji, które nie podobają się niektórym użytkownikom, jest to, że TikTok gromadzi sporą ilość danych swoich użytkowników i jest zakazany lub ograniczony w niektórych krajach. Niektórzy wymieniają też, że zabiera sporo czasu. Jednak to może tylko świadczyć o tym, jak wciągające i angażujące treści tam się znajdują.
Na koniec warto przypomnieć, że opisywana platforma scala pokolenia i stwarza wiele możliwości dla każdego, niezależnie czy jest przedstawicielem pokolenia Y, Z czy T. Z kolei liczne zalety korzystania z TikToka przemawiają za daniem mu szansy. Można podkreślić, że najzdrowiej robić to w kontrolowany i świadomy sposób.
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock.com / Kaspars Grinvalds
RocketSpace.pl
RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.
Komentarze