Te 4 pytania powinien usłyszeć dziś każdy pracownik. Powód? To one mówią o tym, czy jesteśmy zadowoleni z pracy

Te 4 pytania powinien usłyszeć dziś każdy pracownik. Powód? To one mówią o tym, czy jesteśmy zadowoleni z pracy fot. dekazigzag / Shutterstock.com

Co dzisiaj liczy się dla pracowników? I jak ta wiedza może przełożyć się na rozwój firmy? Wraz ze zmieniającą się rzeczywistością na rynku pracy, Instytut Gallupa mówi: te cztery nowe obszary warto zbadać. Dlaczego? Aby zrozumieć dzisiejsze potrzeby organizacji i jej członków. O co więc należy ich zapytać?

Rynek pracy w ostatnich latach mocno transformuje, a jedną z istotnych przyczyn jest wejście na niego generacji Z. „Zetki”, czyli osoby urodzone po 1995 roku, wyznaczają nowe trendy związane z rekrutacją, a także podejściem do samego pracownika. To właśnie oni, w kontrze do poprzednich pokoleń, mają większą śmiałość, by walczyć o swoje prawa. Praca jest dla nich sposobem na realizację pasji, a niekoniecznie wartością samą w sobie.

Młodzi ludzie, co potwierdzają różne badania, chcą w pracy szacunku, ważna jest dla nich misja firmy i wpływ na otaczającą ich rzeczywistość. A to sprowadza się do tego, że pracodawcy, zatrudniając nowe pokolenie, muszą – przynajmniej częściowo – dostosować się do warunków, jakie ono dyktuje. Korzystają na tym też strasi współpracownicy. Choć o generacji Z mówi się nieraz, że są roszczeniowi, sprawa jest o wiele bardziej zniuansowana. 20-latkowie chcą dbać o swoje granice i rozdział pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. A to jest impulsem, choćby dla millenialsów, aby również na rynku pracy zawalczyć o siebie i wspólnie budować nowe standardy. Jakie? Takie, w których czujemy się bezpiecznie, a benefitem nie jest „wypłata na czas”.

Pytania, które trzeba dziś zadać pracownikom

Instytut Gallupa od kilkudziesięciu lat bada zmiany na rynku pracy. W ramach swojej działalności już ćwierć wieku temu stworzył kwestionariusz, Q12, który zawiera 12 pytań od pracodawców do pracowników. Co się za nimi kryje? Wszystkie kwestie związane głównie z kulturą organizacyjną, których zadaniem jest dać pełny obraz tego, co o danym miejscu pracy myślą zatrudnione w nim osoby. Na podstawie odpowiedzi na te pytania, jak przekonuje Gallup, firmy mogą przewidzieć wyniki zespołu, zrozumieć, jaką wartość wnoszą dla klientów. A także ilu pracowników nadal będzie na pokładzie organizacji rok później.

Wśród 12 opracowanych przez Instytut Gallupa obszarów, będących swoistymi pytaniami, które usłyszeć powinien każdy pracownik, znalazły się:

  1. Wiem, czego oczekuje się ode mnie w pracy.
  2. Dysponuję materiałami i sprzętem niezbędnym do prawidłowego wykonania mojej pracy.
  3. W pracy codziennie mam możliwość robienia tego, co umiem najlepiej.
  4. W ciągu ostatnich siedmiu dni otrzymałem uznanie lub pochwałę za dobrą pracę.
  5. Wydaje się, że mój przełożony lub ktoś w pracy troszczy się o mnie jako osobę.
  6. W pracy jest ktoś, kto wspiera mój rozwój.
  7. W pracy liczą się moje opinie.
  8. Misja lub cel mojej firmy sprawia, że ​​czuję, że moja praca jest ważna.
  9. Moi współpracownicy lub współpracownicy są zobowiązani do wykonywania wysokiej jakości pracy.
  10. Mam najlepszego przyjaciela w pracy.
  11. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy ktoś w pracy rozmawiał ze mną o moich postępach.
  12. W zeszłym roku miałem okazję uczyć się i rozwijać w pracy.

Odpowiedź i ustosunkowanie się do tych zagadnień ma szansę dać obraz tego, jaka jest kondycja firmy i… jej pracowników.

Jednak nowe pokolenie, a także globalne kryzysy, takie jak pandemia COVID-19, zmieniają i zmieniły to, w jaki sposób pracujemy. Praca hybrydowa i zdalna, choć nie wszędzie jest standardem i wielu zatrudnionych wróciło do biur, nadal stanowi podstawę dla części społeczeństwa na całym świecie. A to wymusza też reorganizację zastanych struktur i to nie tylko w kwestiach prawnych. Potrzeba nowego i świeżego spojrzenia na relacje w pracy, świadomość misji i współpracę z klientami. W Polsce, jak wynika z nowego raportu Randstad, łącznie 27 proc. pracowników wykonuje pracę hybrydowo lub zdalnie. A ponadto 12 proc. ma możliwość takiego trybu pracy, ale wybiera przychodzenie do biura lub wykonuje swoje obowiązki poza domem, nie w placówce firmy.

Te 4 pytania powinieneś zadać dziś pracownikom

Instytut Gallupa w odpowiedzi na potrzeby rynku wyodrębnił nowe cztery obszary, uzupełniające listę 12 pytań, które dziś firmy powinny zbadać u swoich pracowników.

1. Czy w pracy jestem traktowany z szacunkiem?

Różnorodność, równość i inkluzywność to dziś jedne z najważniejszych wartości na rynku pracy, zwłaszcza dla pokolenia Z. Brak szacunku źle działa na morale pracowników i tworzy toksyczne środowisko pracy. To podstawowa wartość, jakiej wymagamy i jaką możemy obdarzyć drugiego człowieka. I sprzyja rozwojowi. Właśnie dlatego, jak donosi Gallup, każdy pracownik powinien móc zgodzić się ze stwierdzeniem, że w pracy jest traktowany z szacunkiem.

Spośród tych, którzy nie zgadzają się lub zdecydowanie nie zgadzają się, że traktuje się ich z szacunkiem, 90 proc. przyznaje się do jakiejś formy dyskryminacji lub molestowania. Ci, którzy zdecydowanie zgadzają się, że są traktowani z szacunkiem, rzadziej zgłaszają dyskryminację lub molestowanie. Na każde 1000 pracowników brak szacunku może kosztować od 1,6 do 2 mln dol. w postaci ugody lub strat związanych z dyskryminacją i molestowaniem, jeśli podjęte zostaną działania prawne

– czytamy w artykule „What to Ask the Hybrid and Remote Workforce”, opublikowanym na stronie Instytutu Gallupa.

2. Czy moja organizacja dba o moje ogólne samopoczucie?

Zdrowie psychiczne to jeden z istotniejszych tematów związanych bezpośrednio z pracą i tym, jak wpływa ona na nasze życie. Od kilku lat widać wzrost świadomości społecznej dotyczącej tej kwestii. A to ma niebagatelne znaczenie dla młodych. To oni, w odróżnieniu od swoich starszych kolegów i koleżanek, mają większą śmiałość, aby mówić o zdrowiu psychicznym i normalizować takie tematy jak choćby neuroróżnorodność. Nie bez wpływu na popularność tego zagadnienia był również okres izolacji w czasie pandemii, który nasilił poziom stresu wśród wielu pracowników. Z badania firmy Stada przeprowadzonego w 2022 roku wynika, że 70 proc. Polaków choć raz w życiu czuło, że są bliscy wypalenia zawodowego, a 41 proc. zgadza się ze stwierdzeniem, że ich poziom stresu zwiększył się w czasie pandemii.

Jak donosi Instytut Gallupa, pracownicy, którzy zdecydowanie zgadzają się, że ich organizacja dba o ich ogólne samopoczucie, są o 71 proc. mniej skłonni do zgłaszania wypalenia zawodowego. A ponadto mają o 36 proc. większe szanse na powodzenie w życiu niż reszta.

Firmy coraz częściej świadome są tego, że dobrostan pracowników przekłada się na ich zaangażowanie i że zdrowie psychiczne trzeba wspierać. Dlatego decydują się na wdrażanie różnego rodzaju benefitów mających na celu dbanie o tę sferę życia – konsultacji psychologicznych czy platform wellbeingowych. Docenia to szczególnie młode i świadome pokolenie pracowników, którzy chcą otwarcie mówić o zdrowiu psychicznym i o istocie emocji, które towarzyszą nam również w życiu zawodowym.

3. Czy w ostatnim tygodniu otrzymałem znaczące informacje zwrotne?

Feedback, czyli informacja zwrotna, to jeden z istotnych elementów, tak procesu rekrutacyjnego, jak i codziennej pracy. Nie ma nic gorszego niż wykonywanie obowiązków, które wydają się niezauważane, by na końcu po wielu miesiącach usłyszeć, że ktoś nie jest zadowolony z tego, jak pracujemy. Dlatego jednym z najważniejszych zadań liderów jest umiejętne i regularne informowanie pracowników o ich postępach. Najlepiej, by odbywało się to w formie rozmowy raz w tygodniu. Takie podejście do informacji zwrotnej pozwala lepiej się zrozumieć, zarządzać czasem, ustalać priorytety, a także budować relacje.

4. Czy moja organizacja zawsze dotrzymuje obietnicy, którą składamy klientom?

Misja firmy, szczere zarządzanie i poczucie, że nasza organizacja traktuje wszystkich fair, zarówno pracowników jak i partnerów biznesowych, jest ważne, zwłaszcza dla pokolenia Z. To, jak klienci odbierają naszą organizację, jest istotne z co najmniej dwóch powodów. Po pierwsze, z uwagi na wizerunek, a po drugie, rozwój biznesu, bo przekłada się na to, czy inni będą chętnie korzystać z naszych usług i produktów. A to przecież pracownicy kontaktują się z podmiotami biznesowymi i partnerami. W ten sposób budują świadomość organizacji, ale także generują jej przychody. Pracownik dziś chce nie tylko czuć sprawczość w swoich działaniach, ale także być dumny, że pracuje dla tej konkretnej firmy i jest jej częścią.

Pytania do pracowników. Dlaczego warto znać te odpowiedzi?

Dobre samopoczucie, jak podkreśla Gallup, nigdy nie było ważniejsze. Idea pracy w ciągu ostatnich lat się zmieniła i wciąż zmienia. Nowe dochodzi do głosu i mówi: chcemy czuć się dobrze i nie chcemy pracować po 16 godzin dziennie. A pracownicy, którzy dobrze czują się w swojej pracy, są jej najlepszą wizytówką. I, co najważniejsze, swoje poczucie bycia potrzebnym i docenionym przekładają na zaangażowanie.

Strach przed zadawaniem pewnych pytań wydaje się całkiem zrozumiały z perspektywy biznesu. A co jeśli wyniki nie będą dobre? Co, jeśli firma nie okaże się tak świadoma w kwestiach budowania kultury organizacyjnej, jak wydaje jej się z perspektywy kierownictwa? Tylko zmierzenie się z prawdziwą oceną ludzi, którzy ją tworzą, ma szanse przynieść poprawę. Tak zadowolenia pracowników, jak i samej kondycji organizacji, które z uwagi na zmiany trybu pracy i globalne kryzysy, muszą podejść do otaczającej je rzeczywistości jak najbardziej elastycznie.

Redaktor naczelna RocketSpace.pl

Od ponad dekady działa w mediach. Publikowała w "Polityce", "VICE" czy "Dzienniku Zachodnim". Przez wiele lat pełniła funkcję szefowej serwisu Rozrywka.Blog w Grupie Spider's Web. Na bieżąco śledzi trendy społeczne i wiadomości popkulturowe. W myśl tego, że "wszystko jest połączone", interesuje ją interdyscyplinarne podejście do zjawisk.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze