Odświeżasz maila co 5 minut i nerwowo zerkasz na telefon. Dlaczego pracodawcy nie dają feedbacku po rozmowie rekrutacyjnej?

Odświeżasz maila co 5 minut i nerwowo zerkasz na telefon. Dlaczego pracodawcy nie dają feedbacku po rozmowie rekrutacyjnej? fot. Unsplash.com / Christina @ wocintechchat.com

Jako osoba poszukująca pracy prawdopodobnie zawsze oczekujesz informacji zwrotnej. Z pozoru udana rozmowa kwalifikacyjna zazwyczaj daje kandydatowi nadzieję, że pracodawca jest skłonny poświęcić swój czas i zaoferować mu konstruktywny feedback. Niestety, firmy na ogół nie starają się stworzyć najbardziej sprzyjających warunków dla aplikujących. Dążą one bowiem do tego, by proces rekrutacji przebiegał sprawnie, szybko i przede wszystkim skutecznie. Miej świadomość, że w tej grze nie ma miejsca na sentymenty. Priorytetem są tutaj cele danego przedsiębiorstwa, a nie twoje jako kandydującej na określone stanowisko jednostki.

To zrozumiałe, że włożywszy trud w przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej, spodziewasz się chociażby krótkiej odpowiedzi na temat wyników rekrutacji. Jak się jednak okazuje, udzielanie feedbacku nie należy do częstych praktyk stosowanych przez pracodawców. Zastanawiasz się, jakie są powody braku odzewu ze strony rekruterów? Nie wiesz, czy warto samemu podjąć próbę kontaktu po rozmowie kwalifikacyjnej? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz w poniższym artykule!

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Ile firm daje odpowiedź zwrotną po rekrutacji?
  • Dlaczego pracodawca milczy?
  • Jakie konsekwencje wiążą się z brakiem feedbacku po rekrutacji? O czym powinny pamiętać firmy?
  • Jak poznać wynik rekrutacji, gdy pracodawca się nie odzywa?

Ile firm daje odpowiedź zwrotną po rekrutacji?

Amerykańska organizacja non-profit Talent Board co roku przeprowadza ankietę dotyczącą doświadczeń kandydatów starających się o posady w wielu firmach. Zgodnie z wynikami badań (The 2018 North American Talent Board Candidate Experience Benchmark Research Report) szacuje się, że odpowiedź zwrotna nie trafia aż do 53 proc. osób spośród wszystkich badanych po etapie screeningu i samej rozmowy kwalifikacyjnej lub w przypadku, gdy aplikujący znalazł się na liście rezerwowej. Kiedy rekrutacja zostaje zakończona po odrzuceniu danej kandydatury, aż 69 proc. badanych nie może liczyć na żadne powiadomienie w tym temacie. Nasuwa się zatem wniosek, że przekazywanie feedbacku odnośnie do wyników rekrutacji nie jest częstą praktyką chętnie stosowaną przez przedsiębiorstwa. Zastanawiasz się zapewne: skąd to wynika? Z jakiego powodu pracodawcy milczą w tej kwestii?

Dlaczego pracodawca milczy?

Większość pracodawców nie ma prawnego obowiązku dostarczenia ci informacji o tym, dlaczego nie zostałeś zatrudniony na danym stanowisku. Wyjątek stanowią sytuacje, kiedy rozmowa rekrutacyjna dotyczy np. posady w instytucji rządowej, objętej wymogami służby cywilnej, albo gdy pracownicy mają układ zbiorowy, który określa proces awansu lub przeniesienia.

Oprócz kwestii prawnych do głównych powodów braku odzewu należy również czas. Opracowanie i wysłanie wiadomości omawiającej szczegółowo wyniki rekrutacji wymagają zaangażowania poszczególnych pracowników, a przekazanie wszystkim aplikującym informacji zwrotnej zajmuje niekiedy nawet kilka godzin. Ponadto większość pracodawców woli uniknąć trudnej rozmowy telefonicznej. Nie chcą poświęcać dodatkowego czasu na radzenie sobie z odrzuconym kandydatem. Ten bowiem może być zdenerwowany lub zły, kiedy dowiaduje się, że nie został przyjęty. Menedżerowie ds. zatrudnienia lub pracownicy działu kadr nie mają żadnych zobowiązań wobec ciebie jako osoby kandydującej. Zatem poświęcenie czasu na przekazanie ci feedbacku nie jest dla nich priorytetem.

Ponadto większość menedżerów ds. rekrutacji chce uniknąć pytań od odrzuconych kandydatów. Np. o to, jak mogą poprawić swoje CV albo umiejętności przydatne podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Pracownicy HR znają tylko swoje własne praktyki rekrutacyjne; mogą jedynie zgadywać, czego szukają inne firmy i nie uważają się za wykwalifikowanych do udzielania takich porad. Nie leży to również w ich interesie.

Większość pracodawców nie przykłada wielkiej wagi do informowania kandydatów o wynikach procesu rekrutacji, lecz istnieje kilka powodów, dla których mogą chcieć udzielić ci stosowny feedback:

  • darzą cię sympatią i wierzą, że zatrudniliby cię w mniej konkurencyjnej rekrutacji,
  • zależy im, żebyś w pozytywny sposób wypowiadał się wśród znajomych lub w mediach społecznościowych o rozmowie z nimi; wiedzą, jak ważną rolę odgrywa reputacja, więc dbają o nią, mając świadomość, że w dużej mierze zależy ona od tego, jak pracownicy i aplikujący są traktowani,
  • chcą, abyś doświadczył uczciwości i przejrzystości w praktykach prowadzonych przez ich przedsiębiorstwo, w tym w procesie zatrudniania; jest  bowiem mniej prawdopodobne, że niezadowolony aplikant skieruje pozew przeciw firmie lub wyrazi negatywną opinię na temat jakości przeprowadzanej rekrutacji.

Brak odpowiedzi zwrotnej – konsekwencje dla kandydata. O czym powinny pamiętać firmy?

Brak odzewu ze strony firm prowadzi do różnych negatywnych skutków zarówno dla kandydata, jak i samego przedsiębiorstwa. Rozmowa z pracodawcą to zawsze stresujące i ważne wydarzenie w życiu aplikującego. Dlatego też nawet negatywny feedback jest lepszy niż jego całkowity brak. To zupełnie zrozumiałe, że nie uzyskawszy odpowiedzi, czujesz się potraktowany w sposób niepoważny oraz lekceważący. Dodatkowo, jeśli masz niskie poczucie własnej wartości, istnieje spore ryzyko, że stracisz także dalszą motywację do poszukiwania zatrudnienia w innym miejscu.

Przedsiębiorstwa natomiast powinny przede wszystkim wziąć pod uwagę, że pozostawianie osoby zainteresowanej zatrudnieniem w ich organizacji bez żadnych wieści stanowi zupełnie niepotrzebne ryzyko wizerunkowe. Jeden źle przeprowadzony proces może nie tylko zniechęcić konkretnego kandydata do ponownego aplikowania do naszej firmy, lecz także zrobi nam złą reklamę wśród innych — mówi Anna Michałek, ekspert HR. Obecnie, w dobie ogromnej popularności mediów społecznościowych, przekazywane tą drogą opinie bardzo szybko się rozchodzą. I z pewnością dotrą do innych ludzi z branży, co odbije się negatywnie na reputacji danego przedsiębiorstwa. Ponadto ważne jest, aby firma zadbała o jakość przekazywanego odzewu.

Zasada udzielania informacji zwrotnej powinna polegać na tym, że im więcej czasu poświęcił kandydat na spotkania z nami, tym bardziej szczegółowy powinien być feedback. Wobec tego automatyzacja nie sprawdzi się po etapie osobistych spotkań z kandydatem – twierdzi Michałek.

Wynik rekrutacji – jak go poznać, gdy pracodawca się nie odzywa?

Gdy pracodawca przez długi czas nie odzywa się do ciebie po spotkaniu kwalifikacyjnym, nie bój się wziąć sprawy w swoje ręce. Niech brak odpowiedzi nie nie oznacza obsesyjnego sprawdzania skrzynki mailowej co pięć minut — lepiej poświęć ten czas na zainicjowanie kontaktu z firmą. 

W jaki sposób to zrobić? Jeśli dysponujesz numerem telefonu rekrutera, zadzwoń bezpośrednio do niego. Jeżeli jednak znasz tylko ogólny numer firmowy, np. do sekretariatu, wówczas lepiej napisz e-mail. Sekretarka czy asystentka zapewne nie będzie wiedziała, dlaczego cię nie przyjęto do pracy. Ta osoba nie uczestniczyła w twojej rozmowie kwalifikacyjnej. Z pewnością jednak przekieruje wiadomość do właściwej osoby. 

Pamiętaj, że zawsze warto podjąć próbę kontaktu, ponieważ czasami nawet bardzo ogólny feedback da ci podpowiedź, dlaczego twoja kandydatura została finalnie odrzucona.


Źródło zdjęcia głównego: Unsplash.com / Christina @ wocintechchat.com

RocketSpace.pl

RocketSpace.pl to magazyn portalu pracy przyszłości – RocketJobs.pl. Misją RocketSpace.pl jest zwiększanie świadomości społecznej w kwestiach związanych z rynkiem pracy. Jesteśmy tam, gdzie każdy pracownik white collar. Śledzimy na bieżąco najnowsze trendy na rynku pracy.

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze