Więcej kasy i ułatwień oraz traktowania bardziej po ludzku – tego oczekujemy od pracy w 2024 roku

Więcej kasy i ułatwień oraz traktowania bardziej po ludzku – tego oczekujemy od pracy w 2024 roku fot. JLco Julia Amaral / Shutterstock.com

Moda kojarzy się z ekstrawaganckimi kreacjami na mediolańskich czy paryskich wybiegach i kolorowymi okładkami Vogue’a. To zjawisko obejmuje jednak znacznie więcej sektorów niż tylko tekstylny. Poszczególne skłonności, które są w danym sezonie hitem lub kitem znajdziemy dosłownie w każdym obszarze życia. Rozwój zawodowy nie jest tu żadnym wyjątkiem. Przekonajmy się, jakie trendy kształtują się w 2024 roku na polskim rynku pracy. Ich znajomość może nam pomóc, aby dumnym krokiem modelki ruszyć ku nowym wyzwaniom w rozpoczynającym się nowym roku.

Podążanie za modą to kwestia indywidualna. Nie sposób jednak zaprzeczyć, że silnie oddziałuje ona na otaczające nas społeczeństwo. Środowisko zawodowe nie stanowi wyjątku w tej kategorii. A nawet znacznie bardziej ulega trendom ze względu na swój zbiorowy charakter. Ile osób miało 10 lat temu w swojej firmie dostęp do platformy wellbeingowej lub opiekę psychologa? A teraz? Żyjemy w epoce dynamicznych przemian gospodarczych i społecznych, gdzie każdy rok może ważyć ludzkie losy na równi z dawną dekadą. Jakie zatem czekają nas trendy w 2024 roku i jak mogą kształtować polski rynek pracy?

Rynek pracy i trendy 2024. To wynik sytuacji gospodarczej w kraju

W ostatnich latach na rynku pracy bywało trudno. A to pandemia, a to kryzys energetyczny… Jednak według 48. edycji raportu „Plany pracodawców” autorstwa firmy Randstad mamy w końcu powody do radości! A przynajmniej optymizmu. Pierwszy raz od 2020, wskaźnik optymizmu gospodarczego przedsiębiorców osiągnął wartość pozytywną. Oznacza to, że większy ich odsetek oczekuje wzrostu (19 proc.) niż spadków. Może różnica jednego punktu procentowego nie powala, jednak jest również swoistym przerwaniem mrocznej passy oczekiwań pracodawców.

Zgodnie z przewidywaniami, z nowym entuzjazmem i wigorem wezmą się oni za inwestowanie w rozwój przedsiębiorstw, a co za tym idzie również rekrutacji. Znajduje to potwierdzenie w danych. Aż ponad jedna czwarta (26 proc.) firm zamierza rozszerzyć zatrudnienie, podczas gdy jedynie 5 proc. rozważa redukcję. Jest to więc dobry moment dla poszukujących pracy. Horoskop statystyki wskazuje, że to właśnie w nadchodzącym roku może uśmiechnąć się do nich szczęście. Jednak ci, którzy są już na etacie, również nie mają na co narzekać. Aż trzy na pięć firm (60 proc.) przewiduje podwyżki w ciągu nadchodzącego pół roku. Niestety częściowo może wynikać to ze znaczącego wzrostu płacy minimalnej. Co za tym idzie, podwyżki niekoniecznie będą wysokie. Aczkolwiek, lepszy rydz niż nic!

Trendy w 2024 na rynku pracy. Cel: cyfryzacja

Fani science-fiction od dawna przestrzegają świat o nabierającej rozpędu roli technologii w życiu człowieka. W ostatnich latach, uważanych niejako za rewolucję technologiczną, mogliśmy się o tym coraz silniej przekonać. Choć można by to odbierać jako samospełniającą się przepowiednię, nie sposób zaprzeczyć, że cyfryzacja odciska swoje piętno na wielu aspektach naszego życia. Dla jednych są to pozytywne zmiany, inni się ich obawiają, nie sposób jednak zatrzymać tego procesu. Trendy 2024 nie zamierzają odsuwać tych procesów na dalszy plan.

Generatywna SI

Pojawienie się kilku znaczących projektów w obszarze generatywnej SI wstrząsnęło branżą kreatywną. Eksperci uspokajali jednak, że ani duże modele językowe (ang. LLM – Large Language Models) ani programy do kreowania obrazów nie zastąpią pracy człowieka. Przynajmniej na razie. Prace w tym zakresie ciągle trwają, a ulepszone projekty czekają w gotowości na wejście na rynek. Dla copywriterów oraz tłumaczy nie są to najlepsze wieści. Zwolennicy dopatrują się w tym jednak szansy na coraz sprawniejsze operowanie informacjami, które może być nieocenioną szansą chociażby w market researchu, marketingu, AML lub e-commerce. Niemniej, w dalszym ciągu należy uważać. Podłączenie do Internetu nie sprawi nagle, że te generatory przestaną kłamać lub halucynować. Wynika to z ich podstawowej budowy i tendencji do agregowania informacji z różnych źródeł, często łącząc naginając nawet prawa autorskie do treści. Rozwiązanie owych problemów będzie wymagać jeszcze olbrzymią ilość pracy ze strony deweloperów.

Praca w oparciu o dane i narzędzia do analizy danych

Dzięki rewolucji cyfrowej, coraz więcej zjawisk jest dokumentowanych przez przeróżne urządzenia i programy. A co za tym idzie towarzyszą nam bez przerwy w wykonywanych obowiązkach zawodowych. Czy chodzi o statystyki interakcji w mediach społecznościowych czy też dynamikę sprzedaży w sklepie internetowym, takie dane mogą nas poinformować i wesprzeć w podejmowanych decyzjach. Z tego względu większość stanowisk white collar będzie miała w ten czy inny sposób do czynienia w monitorowaniu ich i wyciąganiu wniosków. Jak trafnie zauważa magazyn Forbes, nie jest potrzebny w tym celu doktorat z data science. Często wystarczy dosłownie kilka wprawek, aby wiedzieć jak zwizualizować dane, żeby osiągnąć upragnione rezultaty. W nadchodzącym roku będzie więc rosnąć również popularność narzędzi, które w tym pomagają. Nadchodzi era Lookera, Power BI, Google Analytics i wielu innych narzędzi, których konkretne typy zależą od branży działalności.

Trendy 2024 wpłyną na kształtowanie się współczesnych miejsc pracy

Uważa się, że pokolenie Z wniosło na rynek pracy powiew świeżości. Czy jest to zasługa ich niesamowitych cech charakteru? A może naturalna kolej rzeczy, która i tak prędzej czy później by nastąpiła? Nie ma sensu teoretyzować, kiedy fakty mówią same za siebie. Dbałość o dobrostan, psychikę pracowników, środowisko czy inkluzywność powoli tracą swój status benefitów a stają się wręcz oczywistym wymogiem w szanującym się miejscu pracy. Zawodowe trendy 2024 będą kłaść na to tym większy nacisk.

Zdrowie psychiczne i dobrostan

Podejście do zdrowia psychicznego w pracy może się różnić w zależności od kultury w danym kraju. Chociaż w Japonii pracowitość jest uznawana za wielką wartość, na naszym rodzimym poletku znacznie bardziej dostosowuje się ją do indywidualnych warunków. Z niewiadomych przyczyn większości Polaków nie marzy się pójście w ślady znanego z popularnych memów „Areczka” i zaharowywanie dla firmy, która nie daje od siebie nic powyżej wymaganego minimum (żeby chociaż).

Trendy, które rozwijać się będą w 2024 roku, kontynuują modę z ostatnich lat i nawołują do zadbania przede wszystkim o własny komfort psychiczny. Pandemia z 2020 roku i następująca przy tym izolacja społeczna pozostawiły u wielu osób blizny na psychice, które potrzebują czasu, żeby się zagoić. Widać to również na przykładzie ofert pracy, gdzie coraz częściej w bogatym pakiecie benefitów możemy znaleźć dostęp do platformy wellbeingowej lub inne formy wsparcia dla pracowników. Firmy, które nie planują wdrożenia u siebie podobnych rozwiązań w nadchodzącym roku, niech pierwsze rzucą kamieniem! Wśród najlepszych pracodawców certyfikowanych przez prestiżowy Top Employers Institute, aż 68 proc. kieruje się dobrostanem pracowników jako wskaźnikiem wydajności.

Należy jednak pamiętać, że gdy chodzi o wellbeing, jakość programów jest ważniejsza niż ich ilość. Analitycy owego instytutu zauważyli iż po osiągnięciu pewnego punktu nasycenia, dodatkowe programy wellbeingowe nie zwiększają zaangażowania pracowników. Najlepiej skupić strategię firmy w tym zakresie na kilku klarownych i najbardziej atrakcyjnych dla pracowników inicjatywach zamiast zamawiać dziesiątki rozbieżnych usług.

Zrównoważony rozwój

Wraz ze zmianami społecznymi i regulacyjnymi, koncepcja zrównoważonego rozwoju przestaje być jedynie teorią. W pigułce, polega ona na gospodarowaniu dostępnymi zasobami w taki sposób, żeby nie odbierać szans korzystania z nich przyszłym pokoleniom. W większości przypadków polega to na wprowadzaniu ekologicznych rozwiązań, takich jak recycling lub ograniczanie emisji. Co ciekawe, nie dotyczy to jedynie branży produkcyjnej. Nawet najbardziej „papierkowe” miejsca pracy mogą się przyczynić do poprawy sytuacji. Chociażby przez oszczędność rzeczonego papieru, prądu lub wyposażenie biur wykorzystując również meble z drugiej ręki. Coraz więcej firm tworzy struktury w tym zakresie i dobrowolnie relacjonuje swoje postępy w ramach raportów Sustainability lub ESG. Na topie będą również wszelkiego rodzaju certyfikaty jak „Ekologiczna firma” lub „EKO”. Takie działania pomagają w budowaniu reputacji u konsumentów i kontrahentów.

Inkluzywność i różnorodność

W ostatnich latach słyszeliśmy wiele o różnorodności i inkluzywności. Jednak owe hasła, które jeszcze do niedawna stanowiły przykłady buzzwords, coraz pewniej przenoszą się do mainstreamu. Analitycy Top Employers Institute przewidują, iż w 2024 pojmowanie owych koncepcji stanie się szersze i bardziej zniuansowane. Firmy nie zaprzestaną dbać o równe szanse dla poszczególnych płci, ras i orientacji seksualnych, ale otworzą się na nowe kategorie. Chodzi chociażby o osoby znajdujące się w spektrum neuroróżnorodności, czego przykładem może być ADHD. Pracodawcy stopniowo dokonują kolejne dostosowania, żeby móc skorzystać również z tej puli talentów. A według opinii ekspertów może być ich naprawdę wiele. Warto również pamiętać, że równe traktowanie pracowników niezależnie od cech niezwiązanych z charakterem ich pracy to nie jest żadne specjalne traktowanie. To obowiązek zawarty w polskim prawie pracy, w którym praktyki dyskryminacyjne są surowo zabronione zarówno w pracy, jak i w procesie rekrutacji.

Zdecentralizowane miejsce pracy czy powrót do biur?

Jeśli chodzi o problematykę pracy zdalnej, sytuacja jest bardziej skomplikowana i nie da się jej opisać jednoznacznym trendem. Niektóre przedsiębiorstwa decydują się decentralizację i minimalizację biur, celem oszczędności na nieruchomościach i większej elastyczności dla pracowników. To z kolei ma wpływać na zwiększoną efektywność pracy i mniejszą tendencję do wypalenia zawodowego. Jednakowoż, część kadry zarządczej posiada wręcz przeciwną opinię. Według nich, praca stacjonarna jest bardziej efektywna i z tego względu dążą do jej powrotu formy wszelkimi metodami, czy to kijem, czy marchewką. Według amerykańskiego magazynu Fortune, badania wskazują, iż ów globalny trend na przywracanie pracowników do biur po pandemii potrwa do 2026 roku. Po tym okresie prawdopodobnie wyklaruje się podział pomiędzy firmami zdalnymi i hybrydowymi, a tymi stacjonarnymi.

Redaktorka

Z wykształcenia filolog języka francuskiego, jednak od najmłodszych lat emocjonalnie związana z dziennikarstwem i działalnością literacką. Interesuje się szerokim wachlarzem tematycznym, zaczynając od kwestii językowych, kulturowych i społecznych, poprzez finanse i ekonomię, aż po naukę i prawo. Można powiedzieć, że w życiu podąża za iście renesansową definicją bycia "humanistą".

Reklama pracy dla kierowcy

Czytaj także

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w tekście
Zobacz wszystkie komentarze